Jayson Gilham

Het Israëlisch-Palestijns conflict op podiumniveau

Hoezeer de conflicten in deze wereld de podiumkunsten op een vergaande manier kunnen beïnvloeden bleek onlangs weer eens in het Australische Melbourne. Het Melbourne Symphony Orchestra annuleerde een optreden met de Brits-Australische pianist Jayson Gilham dat voor 15 augustus op de kalender stond. Als reden gaf het orkest de uitspraken van Gilham over het Israëlisch-Palestijns. Enkele dagen daarvoor, op 11 augustus, had de pianist het stuk Witness van de Australische componist Connor D’Netto in première gebracht. Het stuk is opgedragen aan Palestijnse journalisten die in Gaza omgekomen zijn.

Voorafgaand aan de wereldpremière sprak Gilham de volgende woorden: “In de afgelopen tien maanden heeft Israël meer dan honderd Palestijnse journalisten gedood. Een aantal daarvan waren gerichte aanvallen. Het doden van journalisten is een oorlogsmisdaad onder het internationaal recht en wordt uitgevoerd om het documenteren en het openbaar maken van andere misdaden tegen te werken.”

 

Orkest in spagaat

Het Melbourne Symphony Orchestra cancelde het concert met de pianist met de woorden dat het orkest ‘het gebruik van ons podium als platform van persoonlijke meningen afkeurt.’ Het daaropvolgende protest van de Media, Entertainment and Arts Alliance (MEAA), de kunstenvakbond van Australië, die bezorgd was over deze vorm van censuur jegens kunstenaars, deed het orkest eieren voor zijn geld kiezen. Het erkende niet juist te hebben gehandeld en besloot een nieuwe datum voor het concert met Gilham in te plannen. In een verklaring liet het orkest nog wel weten dat het ‘volhoudt dat een concertpodium geen geschikt podium is voor politiek commentaar’, maar dat men ‘de zorgen voor de mensen in het Midden-Oosten en elders’, van de pianist erkent.

 

5/5 - (1 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen