Hoe komt het klassieke seizoen 2020/2021 bij Muziekgebouw Eindhoven tot stand?

Advertorial –

In gesprek met programmeurs Frank en Jeroen.

De bescheiden, rustige mannen zitten naast elkaar in de artiestenfoyer. Frank gemillimeterd haar, Jeroen een knotje. Weinig poeha, maar zoveel kennis van de muziekwereld—in alle soorten en maten—dat het je al snel duizelt als ze er eenmaal over beginnen te vertellen.

Dit duo is verantwoordelijk voor de artistieke programmering van het Muziekgebouw, en dat werk is nooit klaar. Hun werk is beduidend minder eenvoudig dan je wellicht denkt. Simpelweg een kwestie van artiesten boeken? Kant en klare programma’s vastleggen en op de planken zetten? Absoluut niet.

‘We zijn altijd aan het nadenken,’ vertelt Frank Veenstra. ‘Altijd aan het brainstormen. Welke artiesten kunnen we laten samenwerken? Welk thema kunnen we aan festival of programma geven? Wie kunnen we iets in opdracht laten uitvoeren? Zo brachten we voor dit seizoen bijvoorbeeld István Várdai en Víkingur Ólafsson samen. Zo hebben we nog veel meer bijzondere combinaties.’

Vernieuwing is belangrijk voor het Muziekgebouw. Jeroen geeft een voorbeeld: ‘Het komt voor dat we een speciaal project voor ogen hebben met een internationale musicus, maar dat het voor die moeilijk te realiseren is omdat het maar om één optreden gaat. In dat geval bellen we met andere zalen en vragen we of het hen ook leuk lijkt. Vervolgens staat zo’n project, ontwikkeld door ons, op de agenda van verschillende internationale zalen.’

Vernieuwing zit hem ook in de twee nieuwe locaties: de Paterskerk en de Kapel. ‘We organiseren er de klassieke religieuze concerten,’ vertelt Frank. ‘Maar ook nieuwe programma’s met thema’s als verbinding en bezinning in de breedste zin van het woord. Denk bijvoorbeeld aan een serie als Dit moet je horen! in de Kapel. Dat is veel meer dan een concert; het is een muzikaal luisterspel waarin actuele thema’s worden behandeld. Of In Tijden van Bezinning, in de Paterskerk, waarbij concerten vooraf worden gegaan door een filosofische lezing van een inspirerende spreker.

Nog altijd investeert het Muziekgebouw in nieuw talent. ‘Vaak zijn die talenten nog volsla-gen onbekend als wij ze benaderen. Wij helpen zo iemand vervolgens om zich te ontwik-kelen. Daardoor bouwen we met die mensen ook een sterke band op. Neem Dominique Vleeshouwers, die ons percussie-concours TROMP won. Hij heeft de Nederlandse Muziekprijs gewonnen en gaat nu als een speer.’

Met al deze creatieve programma’s en samenwerkingen zou je haast de reguliere concerten vergeten. Ten onrechte, want er staat veel moois op het programma. ‘Met name de pianoserie is weer heel bijzonder geworden’ vertelt Jeroen. ‘We hebben de legendarische Maria João Pires, die eigenlijk al met pensioen was gegaan maar nu toch zeer selectief enkele concertzalen aandoet, waaronder natuurlijk de onze. En we hebben een prachtig programma met de complete Préludes van Debussy door de Franse meesterpianist Jean-Yves Thibaudet.

Frank en Jeroen kunnen erover blíjven vertellen… ‘Mijn werk voelt niet als werk,’ zegt Frank. ‘Dat is maar goed ook, want ik neem het altijd mee naar huis. Ik kan in bed ineens aan een artiest denken en op het idee van een samenwerking komen.’ Jeroen beaamt het. Ook hij is eigenlijk nooit klaar met werken. Ze lijken zo kalm, deze heren, maar vanbinnen jongleren ze aldoor met ideeën en musici.’ Door: Henk van Straten

Bekijk het klassieke seizoen 2020/2021 op de website van Muziekgebouw Eindhoven

Facebook
Twitter

Laatste artikelen