De Servische celliste Maja Bogdanović en de Nederlands-Engelse violist Daniel Rowland zijn zielsverwanten. Voor Pas de Deux, hun opmerkelijke debuut-cd, gaan ze een gracieus een-tweetje aan. In thuishaven Amsterdam vertellen ze – al voor de coronacrisis – over hun onwrikbare band.
Afgelopen februari kwam een eerste gezamenlijke cd uit, toepasselijk Pas de Deux getiteld. Aan het einde van de zomer wordt de innige band nog eens bekrachtigd en stapt het stel in het huwelijksbootje. Met het debuutalbum nemen ze alvast een voorschot: een liefdesverklaring voor viool en cello waar het avontuur vanaf spat.
Klik tussen Bogdanović en Rowland
Bogdanović en Rowland hadden al eens kennisgemaakt, onder meer op het Finse Kuhmo Festival, maar de klik klonk het luidst tijdens het Fejø 2017 in Denemarken, dat destijds onder de artistieke leiding stond van gezamenlijke muziekvriend, pianiste Marianna Shirinyan. Op het Deense eiland speelden Bogdanović en Rowland voor het eerst samen, onder andere in het Trio van Tsjaikovski. Bogdanović denkt er met genoegen aan terug. “Alsof er een nieuwe wereld voor me openging. Het was zó’n inspirerende ervaring. Alles in ons spel klopte qua frasering en klankkleuren. Er was absoluut vuurwerk op het podium.”
Angst voor spinnen
Beide musici werden die nacht ondergebracht in pittoreske hutjes in de bossen. “Ik treed eigenlijk onbevreesd het leven tegemoet, maar spinnen kunnen me wel degelijk angst aanjagen. Die avond ontdekte ik een heleboel kleine spinnen in mijn eigen hutje”, denkt Rowland nog met gruwen terug. “Ik ben toen op de vlucht geslagen naar het nabijgelegen hutje van Maja. Gelukkig mocht ik blijven. Ik vond een zielsverwant én een geliefde. Dat gebeurt maar heel zelden.”
Diepe band op Pas de Deux
Op de cd Pas de Deux hoor je de diepe band tussen musici en muziek terug. De in eerste instantie sober klinkende combinatie van viool en cello is van een ongehoorde rijkheid. “Ja, dat klopt”, knikt Bogdanović. “Componisten gebruiken vaak dubbelgrepen om een vol geluid te verkrijgen. Daardoor is het technisch gezien een van de moeilijkere combinaties die ik ken. De muziek is vrij kaal en je kunt je niet verbergen als musicus. Je moet er echt hard aan trekken.” Rowland ziet het dan ook als een voordeel dat ze een koppel zijn. “Om de cello en viool samen te laten ademen, helpt het als je zielsverwanten bent. Na afloop van concerten kwamen mensen ook weleens naar ons toe om te vragen of we samen iets hadden. Dat is dan een mooi compliment.”
Weinig repertoire
Het repertoire voor het duo viool en cello ligt niet voor het oprapen. “Helaas hebben de grote componisten uit de klassieke en romantische periode geen duo’s nagelaten. Startpunt zijn twee duo’s van Kodály en Ravel. Voor onze cd hebben we onomwonden voor de Sonate van Maurice Ravel gekozen. Daaromheen hebben we meer eigentijdse werken voor cello en viool geprogrammeerd”, legt Rowland uit.
Claude Debussy
Ravels vierdelige Sonate is gecomponeerd ter nagedachtenis aan goede muziekvriend Claude Debussy. Elementen van Ravels kleurrijke en uiterst contrastrijke duo hoor je terug in de andere satellietwerken die zijn geselecteerd. “Het langzame deel van Ravels Sonate straalt bijvoorbeeld een spirituele, gewijde sfeer uit. Karaktertrekken die je terug hoort in de première-opnames van Pēteris Vasks en Krzysztof Penderecki”, weet Rowland. Daarentegen bruist het slotdeel van Ravels Sonate van leven en dansante energie. Weinig gehoorde duo’s van tangokeizers Marcelo Nisinman en Astor Piazzolla bekronen het albumdebuut van Bogdanović en Rowland.
Lees het volledige interview met Maja Bogdanović en Daniel Rowland van journalist Mark van de Voort in Luister 747.