Alle winnaars van een Edison Klassiek 2018 zijn bekendgemaakt. Vier Edisons worden aanstaande zondag tijdens Podium Witteman op NPO2 uitgereikt.
Edison Klassiek Publieksprijs: Rotterdam Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin (Mahler, Bartók e.a.- The Rotterdam Philharmonic Orchestra Collection)
Oeuvreprijs: Renée Fleming
Haar opnamecatalogus is indrukwekkend. Alle facetten van haar stem en artistieke persoonlijkheid komen op de best mogelijke manier tot uitdrukking in de vele prachtige albums die ze uitbracht.
Solist instrumentaal: Krystian Zimerman (Schubert – Late Sonates)
“Zimerman is een meesterpianist én een meesterperfectionist en die beide aspecten versterken elkaar op deze onmisbare opname van Schuberts Pianosonates D. 959 en 960.”
Solist vocaal: Sabine Devieilhe (Debussy, Stravinsky e.a. – Mirages)
“Al vanaf de eerste noot bewijst zij zich als een exceptionele zangeres: stralend, licht, soepel en trefzeker, soms krachtig en dramatisch, soms kwetsbaar en ontwapenend en steeds met een fijnzinnig vibrato.”
Opera: DiDonato, Spyres, Lemieux e.a., Orchestre Philharmonique de Strasbourg o.l.v. John Nelsons (Berlioz – Les Troyens)
“Een knappe jongen die erin slaagt om het Trojaanse drama en de muzikale spanningsboog al die uren overeind te houden. Maar John Nelsons lukt het vol overtuiging.”
Koor: Freiburger Barockorchester o.l.v. Gottfried von der Goltz (Telemann – Seliges Erwägen Passions-Oratorium)
“Telemanns subtiele instrumentatiekunst is in zeer goede handen van de frisse Freiburgers, die nu eens scherpzinnig, dan weer robuust uit de hoek komen.”
Kamermuziek: Martin Fröst, Lucas Debargue, Janine Jansen, Torleif Thedéen (Messiaen – Quatuor pour la Fin du Temps)
“De gelijkwaardigheid van de feilloos op elkaar inspelende groep internationale solisten is treffend en ontroerend. De muziek van Messiaen schudt beukend wakker en sust fluisterzacht in slaap.”
Orkest: MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis (Tsjaikovski – Symfonie Nr. 6 – Pathétique)
“Alles in deze duizelingwekkende opname is van een bijna onvoorstelbare schoonheid en intensiteit. Zo triomfeert wederom de eigenzinnige, hyperperfectionistische aanpak van Currentzis en zijn toegewijde musici.”
Document: AskoISchönberg & Netherlands Radio Choir o.l.v. Reinbert de Leeuw (Kurtág – Complete Works for Ensemble and Choir)
“Minutieuze arbeid van De Leeuw en ensemble in intensieve samenwerking met de componist resulteerde in dit document, dat de bedoelingen van de componist excellent recht doet.”
Neoklassiek: Jóhann Jóhannsson (Jóhannsson – Englabörn & Variations)
“Zijn eenvoudige maar krachtige melodieën treffen altijd doel bij de luisteraar, zeker wanneer uitvoering en weergave zo geperfectioneerd zijn als hier het geval is.”
De ontdekking I: Nora Fischer & Marnix Dorrestein (Purcell, Scarlatti e.a. – Hush)
“Bij elke beluistering wordt de tover groter. Een poppy zee van barokke verrassingen.”
De ontdekking II: Emil Gilels (Beethoven, Brahms e.a. – The Unreleased Recitals at The Concertgebouw)
“De Rus was elke technische en muzikale uitdaging de baas, maar voelde allerminst de behoefte daarmee te pronken.”