BACH, PACHELBEL
Canons and cantatas
The Bach Players
Hyphen HPM005 (2) • DDD-1.50’
Johann Pachelbels beroemde Canon in D – ooit verkracht tot een mierzoete popsong door een zanger wiens naam ik hoop te vergeten – is hier ingebed in een zinvolle context. Pachelbel (1653-1706) was bevriend met Bachs familie en beïnvloedde zijn muziek diepgaand. Hoe, dat wordt duidelijk uit de doordachte selectie die The Bach Players, het Britse ensemble van violiste Nicolette Moonen, maakten uit het werk van beide componisten. ‘Christ lag in Todesbanden’ en ‘Was Gott tut, das is wohlgetan’, bekende Bach-cantates, worden geconfronteerd met dezelfde titels van Pachelbel. Diens Canon wordt geplaatst tegenover een bewerking van canons uit de Goldberg-variaties. Verder van Pachelbel twee kerkconcerten ‘Mein Fleisch’ en ‘Christ ist erstanden’ en van Bach de cantate “Widerstehe doch der Sünde’. Door de selectie en de rangschikking is het allemaal heel leerzaam. Je hoort hoeveel invloed de jonge Bach ondervond van zijn oudere collega. Maar ‘leerzaam’ is niet het enige sleutelwoord, want deze musici zijn gedreven en geïnspireerd. Er wordt expressief gezongen en het instrumentale aandeel doet daarvoor nauwelijks onder. De combinatie van Sally Bruce-Paynes altstem met de schurende strijkersklanken in ‘Widerstehe doch der Sünde’ kun je niet weerstaan.
Gerard Scheltens
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.