BARTÓK, PROKOFJEV, YSAŸE
Works for solo violin
Franziska Pietsch (viool)
Audite 97.758 • DDD-64’
Waardering: 8
Violiste Franziska Pietsch maakte recent grote indruk met haar uitvoering van de vioolconcerten van Sergej Prokofjev, nu rooit ze het in haar eentje en met gemak! Wederom is Prokofjev onderdeel van haar uiterst intrigerende programma, dat volledig uit twintigste-eeuwse werken bestaat die grotendeels een verbinding hebben met het viool solowerk van Bach. Neem de Sonate van Bartók, beginnend met een Ciaccona, gevolgd door een fuga. Pietsch bewijst ons haar overgave, vuur en passie, maar ook haar verbetenheid en zelfs durft ze tegen de rand van klankschoonheid aan te schuren. In het derde deel creëert Pietsch dankzij het beladen voorgaande een zee van stilte en ruimte om elke noot van de Melodia uit te spinnen; wat een gevoel voor dramaturgie! Nog meer Bach vinden we terug in de twee gespeelde sonates van Eugène Ysaÿe uit opus 27. De tweede sonate, ‘Obsession’, schreef hij voor Jacques Thibaud. De sonate vangt aan met een citaat uit Bachs Derde partita in E, een geliefd inspeelstuk van Thibaud. Ysaÿe had moeite het stuk te voltooien want de schaduw van Bach boog zich er naar zijn idee nadrukkelijk overheen. In de derde sonate, opgedragen aan Georges Enescu, is de omgang met de materie van Bach een stuk soepeler, mede dankzij de eendelige balladevorm die Ysaÿe toepaste. Voor Pietsch geldt die soepelheid niet geheel, want hoewel ze met hetzelfde vuur en wilskrachtige gedrevenheid te werk gaat als in de voorgaande werken, vormen de technische uitdagingen en dan met name de vele dubbelgrepen duidelijke hordes, waardoor de klankrijkdom (verschiltonen) soms tekortgedaan wordt. Evengoed is Pietsch’ album een prestatie van formaat, alleen al dankzij de uitvoering van de Sonate van Bartók.
Harry-Imre Dijkstra
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.