BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN, KNECHT – Symphony No. 6 ‘Pastoral’ – Le Portrait musical de la nature

BEETHOVEN, KNECHT
Symphony No. 6 ‘Pastoral’ – Le Portrait musical de la nature
Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Bernhard Forck
harmonia mundi HMM 902425 • DDD-66’
Waardering: 6

Ludwig van Beethoven heeft de naam en bijschriften van de Pastorale nogal eens veranderd. Aanvankelijk was de titel: ‘Erinnerung an das Landleben’. Dat was zeker geen slechte keuze. Het ging de meester meer om het innerlijk gezichtsbeeld van de natuur, dan om de uiterlijke schildering. Beethoven was overigens niet de allereerste met het beschrijven van de natuur als programmawerking in muziek. Onder anderen de Zuid-Duitse Justin Heinrich Knecht (1752-1817) deed al een serieuze poging. En dat zijn ‘Le Portrait musical de la nature’ uit 1784 hier is gekoppeld, is logisch en historisch relevant. Er zijn ook wel overeenkomsten tussen de twee werken. Met name het ‘Gewitter’ dat door Beethoven als louter een intermezzo wordt beschouwd, terwijl bij Knecht het een van de hoofdonderwerpen is. Wat deze cd vooral leert is dat we nu eenmaal niet allemaal Beethoven kunnen zijn. Waarom neuriën we nog steeds het ogenschijnlijk eenvoudige openingswijsje des Meesters Pastorale en vervelen we ons reeds halverwege het eerste deel van Knechts werk? Belangrijker evenwel: voor mij persoonlijk zou de uitgeholde, expressieloze klank van deze periodieke uitvoeringspraktijk een contra-indicatie voor de aanschaf van deze cd zijn. Men heeft dan weliswaar de archieven uitgekamd om deze aanpak te verantwoorden, maar het eindresultaat klinkt mij iets te veel als wetenschap in de oren en te weinig als muziek.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen