BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN, LISZT – In Concert

BEETHOVEN, LISZT
In Concert
Till Fellner (piano)
ECM New Series ECM 2511 • DDD-76’
Waardering: 8

De Oostenrijkse pianist Till Fellner maakte al grote indruk met zijn interpretatie van Bachs Wohltemperirte Clavier, boek 1. Helder gearticuleerd, zorgvuldig van toonvorming, voorbeeldig Bach-spel op de moderne piano. Op deze combinatie met live-opnamen, Liszt en Beethoven, is zijn spel al net zo verzorgd, zijn muzikale inzicht al even indrukwekkend. In de evocatieve Zwitserse schetsen van Franz Liszt staat bij Fellner de virtuositeit volledig in dienst van de muziek, opnieuw bewonderenswaardig helder en doorzichtig. Maar het is geen schoolse letterlijkheid, dit is gedreven en geïnspireerd spel dat de luisteraar meesleept. Geen overdonderend gedaver in deel vijf, Orage, maar het stormt echt wel heftig. De scherpzinnige analytische geest van Fellner helpt hem ook om én schitterende details – vooral in de variaties van het tweede deel, Arietta – én de grote lijnen in Ludwig van Beethovens laatste pianosonate op de luisteraar over te brengen. Liszt werd in 2002 in Wenen, in de grote zaal van de Musikverein door de ORF opgenomen met mooi resultaat, bij Beethoven (2010 in Vermont, Verenigde Staten) klinkt de piano wat bonkerig.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen