BEETHOVEN, SIBELIUS
Violin Concertos
Christian Tetzlaff (viool), Deutsches Symphonie-Orchester Berlin o.l.v. Robin Ticciati
Ondine ODE 1334-2 • DDD-72’
Waardering: 9
Lees vooral eerst het lange interview met Christian Tetzlaff in het cd-boekje. ‘Beethovens concert vereist een grote mate van naïviteit’, zegt hij. Hij neemt het nu voor de derde keer op, dat van Jean Sibelius voor de tweede keer. ‘Beide werken zijn uniek als mijlpalen: Beethoven door de omvang en de uitdagende inhoud, Sibelius door de diepgang, vernieuwing en oorspronkelijkheid’, zegt Tetzlaff. Volgens hem draait het om het ‘verhaal’ en niet om zijn eigen specifieke speelstijl. We mogen de violist op zijn woord geloven. Tetzlaff en Ticciati vatten Ludwig van Beethovens concert niet op als het grootse monumentale bouwwerk dat we zo goed kennen, maar meer als een speelse exercitie, in redelijk vlotte tempi, met een dansende viool aan het hoofd van een opwindend orkest. Een aanpak die riskant lijkt, maar nergens ontspoort doordat violist en dirigent een naadloze eenheid lijken te vormen en precies weten wat ze aan elkaar hebben. Tetzlaff gebruikt Beethovens eigen cadensen, waaronder die ‘met-de-pauken’ in het eerste deel. Ook Sibelius klinkt lichter dan anders, maar niet oppervlakkiger, met een spontane, niet opgefokte opwinding die je meesleept. Let ook op Ticciati, want deze jonge dirigent is goed op weg ‘een grote’ te worden.
Gerard Scheltens
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.