BEETHOVEN
Complete Works for Cello and Piano
Robin Michael (cello), Daniel Tong (fortepiano)
Resonus Classics RES10254 • DDD 2.28’ (2 cd’s)
Waardering: 7
Het is Beethoven-jaar en elke cello-piano combinatie wil Beethoven spelen en opnemen, ongeacht of de catalogus al niet overvol is. Dat is ieders goed recht en dat moet vooral gebeuren maar de verpletterende overmacht aan fantastische opnamen van deze werken maakt het moeilijk om zelfs maar tot de ‘eredivisie’ door te dringen, laat staan daar dan uit te blinken. De top van deze Olympus wordt al decennia bevolkt door ‘goden’ als Casals met Serkin en Horszowski, Fournier met Kempff en Gulda, Pjatigorski met Solomon en Rostropovitsj met Richter en nog meer van dit soort zwaargewichten. Die zijn allemaal nog zeer de moeite van het beluisteren waard. Van recenter datum zijn de bijdragen van Maisky met Argerich, Schiff met Fellner, Wispelwey met Lazič, Brendel met Brendel en Phillips met Guy. Daarnaast zijn er nog een paar geslaagde opnamen met tijdeigen instrumentarium: Bijlsma met Bilson, Wispelwey met Komen, Karttunen met Hakkila en Isserlis met Levin. Geen van deze nieuwe uitgaven heeft voldoende kwaliteit om een plaats in deze rijtjes te krijgen. Ori Epstein en Omri Epstein, cello en piano, ook actief als leden van het Amsterdamse Busch Trio, zingen behaaglijk en intiem in langzame delen maar zetten tempi- en dynamiekcontrasten wel erg zwaar aan. Dat gaat tegenstaan, luister bijvoorbeeld naar het eerste deel van de Sonate in D groot om te horen wat ik bedoel. De ‘harde’ opnameklank helpt ook niet. Bij cellist Robin Michael, samen met Daniel Tong de nieuwkomer in tijdeigen instrumentarium heb ik moeite met de momenten van onvaste intonatie en de toonvorming – uithalen – van de cellist. Als altijd bij de subtop in dit repertoire slaagden de variatiereeksen nog het best.
Hans Quant
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.