BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Missa Solemnis

BEETHOVEN
Missa Solemnis
Genia Kühmeier (sopraan), Elisabeth Kulman (mezzo), Mark Padmore (tenor), Hanno Müller-Brachmann (bas-bariton), Chor und Symphonieorchester des Bayerischen Runkfunks o.l.v. Bernard Haitink
BR Klassik 900130 • DDD-80’
Waardering: 9

Beethovens Missa solemnis (1823) is een stiefkind: de meeste koren, orkesten en dirigenten lopen er met een wijde boog omheen. Een monstrum, een onding? Ongetwijfeld. Het stuk was als feestmis gecomponeerd voor Beethovens vriend Rudolph die tot kardinaal was benoemd. Het stuk vorderde nauwelijks en pas na vijf jaar presenteerde de componist zijn magnum opus, een persoonlijk statement, waaruit zijn eigen ‘freigeist’ sprak, in plaats van een centrale rol voor de misteksten. Totaal ongeschikt dus voor de eredienst. Het zij zo! Ondertussen: wat een geweldig stuk, wat een betoog, wat een kracht. In het hooggebergte van de late Beethoven is dit een van de hoogste toppen. De uitgave is een live opname uit München eind september 2014. Wat houdt de 85-jarige Haitink zijn troepen ongelooflijk goed in bedwang. Ondanks de grootse klank en krachtige beweging ademt de mis van begin tot einde een weldadige mildheid. Of is de akoestiek van de Herculeszaal daarvoor verantwoordelijk? Het competente solistenkwartet bestaat uit drie Duitsers en de Engelse tenor Mark Padmore. Het koor van de Beierse radio zingt in dit loeizware stuk geen valse noot. Nergens ook is het te zwaar. Is het een wonder? De Nederlander Peter Dijkstra zeepte de zangers in.
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen