BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – String Quartets opp. 132 & 130/133

BEETHOVEN
String Quartets opp. 132 & 130/133
Tetzlaff Quartett
Ondine ODE 1347-2D • DDD-1.41’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Het kwartet van Christian Tetzlaff draagt bij aan het Beethoven-jaar met twee van zijn late kwartetten, die met opus 127 een drietal vormen dat aan Prins Nicolas Galitzin is opgedragen en een motief van vier tonen gemeenschappelijk hebben. Gekozen is voor de twee uitzonderlijkste, het eerste door zijn Heiliger Dankgesang eines Genesenden middenin, het andere door zijn oorspronkelijke finale, de Grosse Fuge. Die zijn beide het centrale punt van de uitvoeringen; in het Dankgesang zit het hele scala van klankkleuren en sterktegraden van het ensemble, van zachtronkend sonoor tot penetrant scherp hoog. De Fuge klinkt daar waar mogelijk zelfs welluidend en dat lukt niet iedereen. Bij opus 132 is het wel even wennen: het ensemble heeft vooral daar sterk de neiging in aanzwellende en afnemende lijnen te spelen, zonder nadrukkelijk te articuleren waardoor de ritme en metrum zweverig worden – zelfs als je braaf de noten meeleest. Anderzijds zijn zowel de totale extase van het Dankgesang en de compromisloze energie van de Grosse Fuge volmaakt getroffen. Overigens had de finale die Beethoven op verzoek schreef in plaats van de Grosse Fuge – een onproblematisch Allegro – ook wel op de cd gemogen.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen