BERG

Recensie BERG, BEETHOVEN – Vioolconcert, Vioolconcert in D op. 61

BERG, BEETHOVEN
Vioolconcert, Vioolconcert in D op. 61
Isabelle Faust (viool), Orchestra Mozart o.l.v. Claudio Abbado
Harmonia Mundi HMC 902105 • DDD-69’
In een interview vertelde Isabelle Faust een paar jaar geleden dat Claudio Abbado het voor haar eervolle voorstel had gedaan, de vioolconcerten van Berg en Beethoven met hem op te nemen. Van het Vioolconcert van Berg bestaan amper recente opnamen en Faust, Abbado en het Orchestra Mozart hebben daar zonder meer de beste aan toegevoegd. Abbado was al lang door en door vertrouwd met de emotionele wereld van Berg en Isabelle Faust blijkt dat ook te zijn. Samen laten ze Bergs Vioolconcert niet alleen klinken als een in memoriam, maar ook bijna als een symfonisch gedicht. Daarin wordt het verhaal verteld door verwijzingen naar Weense Ländler of een Bachkoraal en klanksferen die van verstild pastoraal naar hevig hoogdramatisch gaan. Dankzij de registratie kom ook het puur muzikale aspect van de partituur optimaal naar voren: de rolverdeling van solist en orkest is tot in detail te volgen, evenals alle voorschriften in de notentekst. Direct na Berg klinkt Beethoven als een goedgehumeurde stem uit een eerdere wereld, en ook hier wordt optimaal gemusiceerd, met in de finale een wisselspel tussen viool en orkest dat lang in het geheugen blijft. Het tweede deel is zoals gewoonlijk nogal langzaam en ook heel verdroomd. De verrassing komt als het orkest daar aan het slot ineens luid speelt, zoals is voorgeschreven. Doen wat er staat werkt hier net zo goed als bij Berg.

Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen