BERG

Recensie BERG, WEBERN, SCHREKER – Lyrische Suite – Langsamer Satz – Intermezzo und Scherzo

BERG, WEBERN, SCHREKER
Lyrische Suite – Langsamer Satz – Intermezzo und Scherzo
Orchestre National d’Auvergne o.l.v. Roberto Forés Veses
Aparté AP207 • DDD-53’
Waardering: 8

De Lyrische Suite van Alban Berg mag gerust tot de meest dramatische en indringende kamermuziekwerken van de twintigste eeuw gerekend worden. Ontstaan als strijkkwartet, door Bergs vriend Adorno een latente opera genoemd, door Berg zelf deels uitgewerkt voor strijkorkest om zijn verzengende liefdespijn nog verder uitvergroot te presenteren; een werk vol getallensymboliek, muzikale citaten van Zemlinsky, Wagner, een verstopte tekst uit Baudelaires Les fleurs du mal…wat valt daar nog aan toe te voegen? De betreurde meesterorkestrator Theo Verbey wist het: hij pakte de resterende delen aan en zorgde voor naadloos aansluitende arrangementen. De strijkers uit de Auvergne weten er goed raad mee en laten de lyriek volop bloeien en gloeien. Met een grotere bezetting had het allicht nog meer indruk gemaakt; scherpere articulatie en iets meer motoriek zouden ook gewenst zijn, maar evengoed is deze opname de beste complete versie die momenteel voorhanden is. Mooie aanvullingen zijn de vroege strijkerswerken van Anton Webern en Franz Schreker. Schreker is zo jong al duidelijk de meer volwassen en begaafde klank-alchemist. De cover van dit album is zeer gelukkig gekozen: een weliswaar zeer bewerkte vroege lithografie van Kokoschka. Ooit de minnaar van Alma Mahler, zij later de echtgenote van schrijver Franz Werfel, hij de broer van Hanna Fuchs, zij de in de Lyrische Suite aanbeden vrouw…
Harry-Imre Dijkstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen