BERLIOZ

Recensie BERLIOZ – La damnation de Faust

BERLIOZ
La damnation de Faust
Mathias Vidal (tenor), Anna Caterina Antonacci (sopraan), Nicolas Courjal (bas), Thibault de Damas d’Anlezy (bas-bariton), Chœur Marguerite Louise, Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth, Château de Versailles en Frédéric Caillierez (productie)
Château de Versailles CVS010 • DVD-127’
Waardering: 7

Deze opname van La damnation de Faust werd op 6 november 2018 gerealiseerd in de Opéra Royal van het kasteel van Versailles. Een luxueus kader voor een concertante uitvoering van Berlioz’ ‘légende dramatique’ in vier delen, die aanvankelijk helemaal niet bedoeld was om als opera opgevoerd te worden. Maar ondertussen zijn we zo aan die opera-interpretatie gewend geraakt dat je ook van de concertversie een boeiende dramatische opbouw verwacht en de nodige orkestrale effecten. Die waren er te weinig in het ‘Pandaemonium’ en bij de ‘Apothéose de Marguerite’ die het zonder het kinderkoor moest stellen. Onder de zorgvuldige leiding van François-Xavier Roth speelt het orkest Les Siècles met overgave en warme klanken en zingt het koor Marguerite Louise keurig maar het klinkt soms wat schraal. Voor tenor Mathias Vidal, met prima tekstprojectie, is de partij van Faust eigenlijk nog een nummer te groot. Anna Caterina Antonacci geeft Marguerite haar expressieve sopraan en gevoelvolle vertolking en Nicolas Courjal zet een overtuigende ironische Mephisto­phélès neer met donkere tonen. In hoeverre de zangers hun personages ook overtuigend voor de camera gestalte geven, laat ik in het midden. Dan hebben de instrumentalisten die geregeld in beeld komen, het gemakkelijker.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen