Takemitsu
Takemitsu

Betoverende muziek van Takemitsu: elegant en meeslepend

TAKEMITSU
Spectral Canticle, To the Edge Of Dream, Vers, L’arc-en-ciel, Palma, Twill By Twilight
Jacob Kellermann (gitaar), Viviane Hagner (viool), Juliana Koch (oboe d’amore), BBC Philharmonic o.l.v. Christian Karlsen
BIS Records BIS-2655 • 54′ (SACD)

Waardering: 9

De klank vouwt zich uit, wiegt en zweeft en na de eerste pauze introduceert zich … een gitaar! Voor de Japanse componist Toru Takemitsu (1930-1996) was het creëren van een muzikale wereld niet iets vanzelfsprekends: gelijk in het openingswerk Spectral Canticle (1995) voor gitaar, viool en orkest vinden we een stijl vol bedachtzaamheid, verfijning, rust en elegantie en dat alles in een volkomen toegankelijk idioom. Het idee van een solistenconcert vervaagt mede door de onnadrukkelijk gepresenteerde, maar uitstekend gespeelde partijen van violiste Viviane Hagner en gitarist Jacob Kellermann, al heeft de laatste een relatief mager aandeel in het geheel. Geïnspireerd op de onheilspellende schilderkunst van Paul Delvaux, treedt de gitaar in To the Edge of Dream (1983) duidelijker als protagonist naar voren. De dynamische bogen zijn groot, maar thema’s laten zich nauwelijks herleiden. Dat is tegelijk een deel van de magie die van deze muziek uitgaat, voorbeeldig opgeroepen door solist en orkest. De opbouw van het programma blijkt uitstekend: de laatste twee werken zijn bepaald uitbundiger en zonder schroom. Flinke klankerupties en lange quasi-melodische lijnen bedwelmen en betoveren dankzij de volle warmte van het orkestspel, bovendien met een fantastische rol voor soliste Juliana Koch.

Harry-Imre Dijkstra

Dit is een recensie uit Luister 776. Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

4.8/5 - (5 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen