BIBER
Plaudite Tympana, Battalia, Sonata Sancti Polycarpi, Missa Salisburgensis
Hespèrion XXI, Le Concert des Nations, La Capella Reial de Catalunia o.l.v. Jordi Savall
Alia Vox AVSA9912 • SACD–72’
Waardering: 8
In kerken vol barokke pronk hoort natuurlijk barokke pronkmuziek en iets anders kunnen de Missa Salisburgensis en het motet Plaudite Tympana van Biber niet genoemd worden. Ooit schreef men de werken aan de Romein Orazio Benevoli en het jaar 1628 toe, maar sinds vrij laat in de vorige eeuw weten we dat ze van Biber zijn en gecomponeerd voor een Salzburger kerkfeestelijkheid in 1682. Beide stukken zijn voor 54 stemmen, verdeeld over twee vocale en een aantal instrumentale koren – drie in het motet, vier in de Mis – met bovendien op twee plaatsen nog vier trompetten en pauk om het effect nog iets grootser te maken. Het kan niet op, staat allemaal in C groot wegens de trompetten die ook in de Sonata klaroenend aanwezig zijn en meermalen een ouderwets Eurovisiegevoel opwekken. Biber schuwt in zijn instrumentale werk – hier zijn bekende Battalia – het experiment niet, maar in zulke publieke feestmuziek is daarvoor natuurlijk weinig ruimte. Hoewel de twee achtstemmige solistenkoren eigenlijk geen opzienbarende stemmen bevatten, is het pralende geheel ruimschoots de moeite waard, ook al is het trompetten toch een half onsje teveel dankzij een aan alles voorafgaande Fanfare van Bibers tijdgenoot Riedl.
Paul Herruer
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.