BRAHMS

Recensie BRAHMS, LISZT – Paganinivariaties; Isoldes Liebestod

BRAHMS, LISZT
Paganinivariaties; Isoldes Liebestod
Alexander Gavrylyuk (piano)
Piano Classics PCL0086 • DDD-67’
Waardering: 10

Nadat Alexander Gavrylyuk in 2008 zijn Nederlandse debuut maakte bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest gaf hij op 8 februari 2009 een recital in het Amsterdamse Concertgebouw. Daar speelde hij de Paganinivariaties van Johannes Brahms, foutloos en met een zeldzame intensiteit. Wie erbij was raakt er niet over uitgepraat, en wie er niet bij was moet ogenblikkelijk de schade inhalen, want de AVRO heeft de beeldopnamen van dat recital grootmoedig op internet beschikbaar gesteld. Op zijn derde cd voor het label Piano Classics verenigt Alexander Gavrylyuk nu de twee componisten die in de negentiende eeuw hartstochtelijk tegen elkaar werden uitgespeeld: Johannes Brahms en Franz Liszt. Brahms wist nog voor zijn dertigste de variatiekunst tot grote hoogten te verheffen, Liszt was de duivelskunstenaar van de pianotranscriptie. Brahms liet zich voor zijn Paganinivariaties inspireren door die duivelskunstenaar van de viool, en schiep een meesterwerk dat alleen gemeten kan worden aan de Goldbergvariaties van Bach en de Diabellivariaties van Beethoven. Liszt wist de betoverende orkestklanken van Wagners Tristan te vangen met tien vingers. Beide werken betekenen de ultieme uitdaging voor iedere pianist, maar ze met elkaar combineren is niet voor iedereen weggelegd. Dat Alexander Gavrylyuk deze werken moeiteloos uit zijn mouw schudt behoeft geen betoog. Brahms is voor hem veel meer dan alleen maar een technische uitdaging en Isoldes Liebestod, de Derde Consolation, Mephisto’s Wals en de Tarantella speelt hij met een weergaloos minutieuze schakering. Een grootmeester onder de meesterpianisten.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen