BRAHMS

Recensie BRAHMS, REMÉNYI, BORZÓ, WEINER – The Hungarian Connection

BRAHMS, REMÉNYI, BORZÓ, WEINER
The Hungarian Connection
Andreas Ottensamer (klarinet), Leonidas Kavakos & Christoph Konch (viool), Antoine Tamestit (altviool), Stephan Konch (cello), Ödön Rácz (contrabas), Oszkár Ökrös (cimbalom), Predrag Tomić (accordeon)
Deutsche Grammophon 4811409 • DDD-62’
Uitvoering **** | Registratie *****

Weinig kamermuziekwerken hebben zo’n immense impact op de gemoedstoestand van de luisteraar als het klarinetkwintet van Brahms. Ten dele ligt het aan het instrument zelf, maar zonder de geniale inval van de componist zou je alleen maar een klank overhouden. Neem de begintune alleen maar: “ta ta ta ta, tatatataataaa” en dan, na een minuutje of zo, trekt het zoet-melancholische geluid van de klarinet rechtstreeks je onderbewuste in, totdat je je helemaal verloren waant en alleen maar luisteren kan. Oneerbiedig zou je het werk een gigantische ‘oorwurm’ kunnen noemen, maar dan wel een zeer welkome oorwurm: één die je het liefst niet meer uit je hoofd zou willen zetten. De uitvoering door Andreas Ottensamer met zijn kwartet vrienden is zonder meer prachtig, wat behalve aan de klarinettist ook aan de eerste violist ligt. Er wordt zeer kundig en virtuoos gespeeld en het plezier spat er vanaf. Het weinig bekende ‘Két Tétel’ van Leó Weiner sluit naadloos aan bij de rest van de zeer folkloristisch Hongaars (met klein Roemeens accent) aandoende werken op deze zeer aangenaam klinkende cd. Ideale muziek voor de zomermuziekfestivals, maar ook buitengewoon geschikt voor de zwoele zomernachten voor de achterblijvers in de stad.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen