CABEZÓN
Tientos, Diferencias y Glosadas
Léon Berben (orgel)
Aeolus AE11171 • SACD-79’
Waardering: 9
Antonio de Cabezón (ca. 1510-1566) was blind. Toch heeft hij kans gezien om een glimp van zijn muzikale fantasie na te laten. Zijn zoon Hernando, zelf ook componist-organist, publiceerde postuum een bundel met het merendeel van de werken van Antonio onder de titel Obras de música para tecla, arpa y vihuela. De Nederlandse toetsenist Léon Berben heeft voor het label Aeolus een welgevuld overzicht van zijn werken ingespeeld. Hij koos daarvoor een van de oudste orgels die hij kon vinden, niet in Spanje, maar in Duitsland. De begeleidende tekst bestaat voor een groot deel uit de motivatie voor deze keuze, in de vorm van een vraaggesprek met een orgeldeskundige. Dat gaat over drie orgels, waarvan er maar één op deze cd tot klinken komt. Iets meer informatie over Cabézon en zijn werken was welkom geweest. Zodra de cd in de speler belandt breekt de zon door, want Berben en Cabézon zijn voor elkaar gemaakt. Op een orgeltje met slechts één klavier voelen ze zich thuis. Berben maakt in zijn toelichting duidelijk dat Cabezón slechts blauwdrukken heeft nagelaten van werken die de fantasie van uitvoerenden hard nodig hebben. Hij laat horen hoe dat kan uitpakken. Fascinerend.
Siebe Riedstra
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.