CAPUANA

Recensie CAPUANA, RUBINO – Requiem

CAPUANA, RUBINO
Requiem
Choeur de Chambre de Namur o.l.v. Leonardo García Alarcón
Ricercar RIC 353 • DDD-63’
Uitvoering **** | Registratie ****

De relatief onbekende componisten Mario Capuana en Bonaventura Rubino waren in de eerste helft van de zeventiende eeuw, de periode van de vroege barok, beiden actief als ´maestro di cappella’, in twee kathedralen op Sicilië. Hun requiemmissen die hier op het programma staan dateren allebei van rond 1650. Hoewel de muziek van elk past in de klankwereld van componisten als Monteverdi, zijn toch belangrijke individuele verschillen aan te wijzen. Capuana’s werk is bijzonder expressief, in de traditie van het madrigaal, met muziek die met name de gedachten- en gevoels- wereld van de requiemtekst weerspiegelt. Rubino maakt vanuit de stile antico meer gebruik van polyfonie en imitatie en een enkele solopassage. Geen schokkende ontdekkingen ter aanvulling van het wereldrepertoire, deze twee stukken, maar naar het schijnt wel de enige twee requiems gecomponeerd op Sicilië in de periode van de barok. Ze worden mooi transparant en stijlvol gezongen door het koor uit Namen onder zijn Argentijnse dirigent. Jammer alleen dat de requiemteksten niet in het boekje zijn opgenomen. We worden kennelijk geacht die als beschaafde muziekliefhebbers zelf wel te kennen.
Frits Ham

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen