Meegesleept door verhalenverteller
Jean-Guihen Queyras, het Franse zondagskind onder de cellisten, voelt zich thuis in alle genres en stijlen, die hij met tomeloze energie tot de verbeelding laat spreken. Met zijn vaste duopartner Alexandre Tharaud op Yamaha bracht hij onlangs een album uit met de intrigerende viola-da-gambamuziek van Marin Marais. “Dames en heren, dit wordt een dramatisch verhaal.
De virtuoze viola-da-gambaspeler en componist Marin Marais (1656-1728) werkte als ‘Ordinaire de la chambre du roy pour la viole’ voor Zonnekoning Lodewijk XIV aan het hof van Versailles, toen de Italiaanse instrumentenbouwer Gioffredo Cappa in 1696 de cello bouwde waarop JeanGuihen Queyras zijn fascinerende Pièces de viole laat klinken. Kun je Marais’ ingenieuze stukken voor viola da gamba en basso continuo op een moderne cello en een Yamaha CFX Concert Grand Piano spelen, zonder deze barokmuziek geweld aan te doen? In het geval van Queyras en Alexandre Tharaud (54), die dertig jaar lang over hun Marais-project hebben nagedacht en gediscussieerd, is dat absoluut verantwoord. Sterker nog, beide heren slagen er beter dan al hun voorgangers in om op een volkomen ‘authentieke’ manier de essentie van Marais’ muziek tot leven te brengen. Woest en onstuimig, weemoedig en spiritueel, dansend en dromend, avontuurlijk en meeslepend halen zij de relatief onbekend gebleven viola-da-gambastukken onder het stof vandaan.
Abstracte Craquelé
Terwijl Tharaud er niet voor terugdeinst om de Yamaha vleugel in muzikale razernij te laten hameren als een klavecimbel, laat Queyras de vaak wonderschone melodieën van Marais openbloeien als exotische bloemen. Dit stoutmoedige gouden duo geeft de vaak wat statig, stoffig en dogmatisch uitgevoerde werken van Marais eigentijdse godenvleugels, zodat de ooit zo succesvolle Franse componist ijzer sterk en dynamisch uit zijn werken naar voren treedt. Zijn intrigerende viola-da-gambamuziek is ineens weer full of life. Om de verjongingskuur van Marais extra kracht bij te zetten, liet Queyras de hoes van het album ontwerpen door zijn schilderende zoon Jérémie, die koos voor abstract cra que lé in bloedrode kleurschakeringen, met hier en daar een vleugje blauw, zwart of wit. Strekking: de expressieve barokmuziek van Marais is van alle tijden en geschreven met passie en vuur.
Wilt u graag het complete interview met Jean-Guihen Queyras lezen?
Dat kan in Luister 769. Dit nummer kunt u vanaf 10 februari in de (virtuele) winkelschappen vinden. U kunt vanaf deze datum Luister 769 kopen in een boekhandel bij u in de buurt of online op store.bcm.nl/luister