CHOPIN
24 Préludes op.28 – Prelude op.45 – Prelude in As – Sonate nr.2 op.35
Tatiana Shebanova (piano)
NIFCCD 021 • DDD-75’
De grootste winst van deze cd is het instrument: Tatiana Shebanova speelt op een Erard uit 1849. Shebanova komt van de moderne vleugel, wat als voordeel heeft dat zij, anders dan voor ‘geboren fortepianisten’, niet speelt vanuit de gedachte dat het instrument nogal fragiel is en dus zeer voorzichtig moet worden benaderd. Emanuel Ax, een andere Steinwayklant van huis uit, bewees al enkele jaren geleden dat een piano uit Chopins tijd zeer veel kan hebben, een mogelijkheid waarvan Ax gelukkig royaal gebruik maakte. Shebanova is iets minder royaal. In de Preludes is dat minder jammer dan in de Sonate. Ze kan omgaan met tempovrijheden, beheerst het miniatuur evenzeer als een grotere vorm en weet het verschil tussen virtuositeit als doel en als middel. In de Sonate overheerst een rust die de dramatiek meer suggereert dan expliciet voelbaar maakt. Eerdere opnamen toonden Shebanova als een vriendelijke leeuw. Hier is ze een vriendelijk huisdier.
Emanuel Overbeeke
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.