Pearls in Baroque o.l.v. Noriko Amano brengt een muzikaal en visueel gevarieerd programma met het Brandenburgs concert no. 5 van J.S. Bach, de cantate Le Sommeil d’Ulisse van Elisabeth Jacquet de la Guerre (met sopraan Sharon Tadmor) en La Piémontoise uit Les Nations van François Couperin (met barokdanseres Emily van Baaren). Jacquet de la Guerre en Couperin, beiden aan het Hof van Lodewijk XIV verbonden, combineren in deze stukken de aan het hof verplichte Franse stijl met de in de mode zijnde Italiaanse stijl.
De Brandenburgse concerten worden zo genoemd omdat zij door J.S. Bach in 1721 zijn opgedragen aan Christian Ludwig, de Markgraaf van Brandenburg. Zelf had Bach er in zijn opdracht – die leest als een open sollicitatie naar een positie aan het Hof van Brandenburg – de titel Six Concerts avec plusieurs instruments aan gegeven. Het vijfde Brandenburgse concert is met een speelduur van ruim twintig minuten het langste van de zes. Het is bijzonder omdat daarin het klavecimbel een prominente solopartij heeft. Naast het klavecimbel zijn er solopartijen voor fluit (traverso) en viool. Tezamen vormen zij het concertino, de solisten in een concerto grosso (barokorkest).
Le Sommeil d’Ulisse
De cantate françoise Le Sommeil d’Ulisse (ca. 1715) is van de hand van Elisabeth Jacquet de la Guerre, klaveciniste en componiste aan het hof van Lodewijk XIV. In de zeventiende eeuw kregen slechts vijf componisten toestemming van de Koning om hun klavecimbelcomposities te publiceren en zij was daar een van. Daaruit blijkt wel de erkenning en waardering die haar ten deel viel nadat zij als wonderkind van tien al aan het koninklijke hof klavecimbel was komen spelen. Als componiste was zij trouw aan de school van Lully die een Franse stijl voorstond, maar ze was ook gevoelig voor de goût italien die zich rond 1700 in Frankrijk ontwikkelde en experimenteerde al vroeg met typisch Italiaanse vormen.
La Piémontoise
Francois Couperin was aan het begin van de achttiende eeuw componist en muzikaal directeur aan het hof van Louis XIV te Versailles. In zijn weelderige meesterwerk Les Nations uit 1726 bracht hij evenals Elisabeth Jacquet de la Guerre de Italiaanse en Franse stijl samen. Uitgerekend zijn Italiaanse voorganger Lully had de Italiaanse stijl van het Franse Hof verbannen. Het eerste deel van La Piémontoise (oorspronkelijk uit ca. 1693 en getiteld L’Astrée, naar de invloedrijke pastorale roman met die titel van Honoré D’Urfé uit de jaren 1607-1627) is Italiaans, de volgende delen zijn typisch Frans. Deze Franse delen waren oorspronkelijk bedoeld voor hofdansen.
Brandenburgs concert
Wanneer: 26 februari 2023
Aanvang: 14.15 uur
Zaal: Kleine Zaal (Concertgebouw)
Ticketprijs: 35-45 euro
Programma
François Couperin (1668-1733)
La Piémontoise (L’Astrée) uit Les Nations deel I
Elisabeth Claude Jacquet de la Guerre (1665-1729)
Le Sommeil d’Ulisse
pauze
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Brandenburgs concert no. 5 in D-Groot (BWV 1050)
François Couperin (1668-1733)
La Piémontoise (L’Astrée) uit Les Nations deel II
met barokdans
Uitvoerenden
Pearls in Baroque Chamber Orchestra
Noriko Amano – klavecimbel
Sayuri Yamagata – barokviool
Doretthe Janssens – traverso (barokfluit)
Sharon Tadmor – sopraan
Noyuri Hazama – barokviool
Isabel Franenberg – barokviola
Rainer Zipperling – viola da gamba/barokcello
Maggie Urquhart – contrabas
Emily van Baaren – barokdans
Info en tickets: www.concertgebouw.nl