De contrabas is weer welkom in de TGV. Dat heeft de Franse minister van Cultuur bekend gemaakt op station Gare de Lyon in Parijs. Lange tijd was de contrabas verbannen uit de Franse hogesnelheidstreinen. Nu mag het instrument onder vele voorwaarden weer mee. Zo is een van die voorwaarden dat er maximaal slechts één contrabas per trein mee mag reizen.
Logistieke nachtmerrie
Reizen met een contrabas kan soms een logistieke nachtmerrie zijn. Hoe krijg je dat enorme instrument van A naar B? Een reguliere auto is te klein. En niet elk orkest kan zich een vrachtwagen veroorloven. De verbanning van de contrabas uit de TGV-treinen was dan ook een doorn in het oog van musici. Wie toch het instrument aan boord smokkelde, liep het risico een boete van 50 tot 150 euro te krijgen. Contrabassisten kwamen in verzet. Na gesprekken met de ministeries van Cultuur en Transport en de Franse nationale spoorwegmaatschappij kwam er vorig jaar een proefperiode. Die was succesvol en nu is de contrabas dus weer welkom.
Voorwaarden
Althans, er kleeft wel een lijst voorwaarden aan. Zo moet de contrabas worden ingepakt in een zachte hoes en mag deze inclusief hoes niet langer zijn dan 1,95 meter. Ook moet de muzikant vooraf een plaats reserveren dicht bij het instrument en wordt er aangespoord om buiten de spits te reizen. De meest opvallende regel: maximaal 1 instrument per trein. Al een andere contrabas aan boord? Dan heb je pech en moet je wachten op de volgende trein. Je kunt dus weer treinen met je contrabas in Frankrijk, maar die regels zullen het er niet makkelijker op maken. Met de hele contrabassectie van het orkest naar een concertlocatie reizen met de TGV, dat lukt in ieder geval niet.
Bron: NPO Klassiek