Het Danish String Quartet komt op zaterdag 24 september 2022 naar het Muziekgebouw in Amsterdam. Het viertal speelt er het programma Doppelgänger 2, met muziek van Schubert en van Lotta Wennäkoski. De Finse componiste zal bij het concert aanwezig zijn want haar werk Pige wordt voor het eerst in Nederland uitgevoerd. En dat wil ze uiteraard niet missen.
Late strijkkwartetten van Schubert met nieuwe, hedendaagse werken van Scandinavische componisten verbinden. Dat is het idee achter het vierjarenproject Doppelgänger van het Danish String Quartet. De nieuwe muziekstukken die violisten Frederik Øland en Rune Tonsgaard Sørensen, altviolist Asbjørn Nørgaard en cellist Fredrik Schøyen Sjölin ten gehore brengen, zijn opdrachtcomposities van onder andere Carnegie Hall in New York en het Amsterdamse Muziekgebouw.
Lyrische modernist
In Doppelgänger 2 verbindt het Danish String Quartet Strijkkwartet nr. 14 ‘Der Tod und das Mädchen’ van Schubert met nieuw werk van Lotta Wennäkoski. De Finse componiste, die weleens als een lyrische modernist wordt omschreven, laat in haar compositie Pige (Deens voor meisje) het perspectief van de dood uit Schuberts strijkkwartet naar het meisje kantelen. In de finale van Pige is een nonchalante verwijzing naar Girls Just Want To Have Fun van Cyndi Laupers te horen. De opdrachtcompositie wordt op 24 september in het bijzijn van de componiste voor het eerst in Nederland uitgevoerd.
Eigen arrangement
Het Danish String Quartet brengt naast de originele versie van Schuberts Der Tod und das Mädchen ook een eigen arrangement van het strijkkwartet. De vier strijkers noemen het “een van Schuberts beste liedjes”. De New York Times vulde na de eerste opvoering van Doppelgänger 2, in New York eerder dit jaar, aan dat het ook “een van zijn meest angstaanjagende” werken is. De krant had het over een “spanning die bijna net zo ongemakkelijk is als de gedachte aan de dood”.
Woede en smart
Het programma Doppelgänger 2 kreeg van diezelfde krant een mooie recensie. Ze schreef dat het viertal de partituur tot in de puntjes beheerst en de muziek heen en weer geslingerd wordt tussen woede en smart. “As the music becomes more animated, it lashes out and retreats, torn between fury and woe; the Danish players opted for restraint, their command of the score absolute but their passion understated.”
Goed om te weten: de studenten van het Conservatorium van Amsterdam verzorgen het voorprogramma. Kijk voor meer info en kaartverkoop op de website van het Muziekgebouw.