Een tijdreis langs zeven eeuwen dansmuziek. De wereldwijze violist Daniel Hope maakt zijn droom waar. Op zijn nieuwste dubbelalbum Dance! rijgt hij het ene na het andere danspareltje aaneen. Zielvervoerende muziek afkomstig uit de barok, klassiek, volksmuziek en jazz. Met zijn vermaarde esprit vertelt de vioolavonturier over de totstandkoming van zijn dansante conceptalbum.
Tekst: Mark van de Voort, foto: Inge Prader
So You Think You Can Dance? Niet alleen tv-kijkend Nederland is verkikkerd op dartele dansers, ook klassiekemuzieksterren zijn door het dansvirus gegrepen. Violist Daniel Hope heeft er zijn roeping van gemaakt om bruggen te slaan tussen muziekgenres en mensen. Nu brengt hij een spectaculair dubbelalbum uit met louter dansmuziek.
Als er één artistieke uiting is die mensen al eeuwenlang op deze planeet innig verbindt, dan is het wel dansen op muziek. Dat beseft Hope terdege en twintig jaar broedde hij in stilte op een conceptalbum rondom dansmuziek.
“Als mens kun je er niet omheen: dans is essentieel voor iedereen. Als een kind muziek hoort, staat het op en maakt het zijn eerste voorzichtige danspasjes. Wij zijn verbonden met dans en beweging. Niet alleen via ons lichaam, maar ook via ons brein en onze geest. Dit idee van een dansalbum liet me niet los. In mijn gedachten zwerven wel meerdere conceptalbums rond, maar de dans als thema kwam steeds bovendrijven. Dansmuziek brengt het beste in mensen, musici en componisten naar boven”, vertelt Daniel Hope tijdens een videogesprek, relaxend vanuit zijn geparkeerde auto.
Dansen in je uppie
Toch maar meteen even navragen of hijzelf een bedreven danser is. “Nee, ik dans behoorlijk slecht. Als ik dans, doe ik dat graag in mijn eentje, als niemand me kan zien”, geeft hij glimlachend toe. Daniel Hope moest flink leuren met zijn idee voor een dansalbum. De platenmaatschappijen hapten niet direct toe.
“Na de pandemie keerden mijn kansen. Ik merkte dat het publiek na die lange periode van creatieve droogte weer verlangde naar livemuziek en dans. De mensen wilden weer opgezweept worden. Tijdens concerten dansten de mensen weer in de zaal. Ik heb dat zelf ook ervaren. Dit was het moment om mijn idee voor een dansalbum weer eens te pitchen.”
Deutsche Grammophon gaf de enthousiasmerende Hope alle ruimte om een dubbelalbum te realiseren. “Met de jaren was mijn verzameling aan geschikte danscomposities alleen maar gegroeid. In eerste instantie dacht ik nog aan een afgebakende periode van vijfhonderd jaar. Maar nu heeft het project zich uitgebreid over zeven eeuwen.” Alle werken worden gespeeld door het Zürcher Kammerorchester. Sinds 2016 zwaait concertmeester Hope de scepter over het orkest uit Zürich.
Op de dubbelaar heeft Hope ruim dertig composities vereeuwigd. Lekker brutaal opent hij Dance! met twee absolute smartlappen uit het dansrepertoire: Waltz no. 2 van Dmitri Sjostakovitsj en Danse macabre van Camille Saint-Saëns. “Ik houd van een werk als Danse macabre. Het is muziek die onze harten heeft veroverd. Voor sommige muziekliefhebbers is entertainment een vies woord. Unterhaltung noemen ze het in Duitsland. Maar entertainmentmuziek is juist een belangrijk deel van ons leven. Er is niets mooiers dan onbekommerd te kunnen genieten van alle soorten muziek.”
Albuminfo: op Dance! staan werken van onder andere Piazzolla, Kilar, Britten, Schulhoff, Saint-Saëns en Sjostakovitsj. Label: Deutsche Grammophon, catalogusnummer: 4864994.
Wilt u het complete interview met Daniel Hope lezen? Dat kan in Luister 778. Dit nummer ligt van 8 maart tot en met 12 april 2024 in een boekhandel bij u in de buurt. U kunt dit nummer ook online kopen in de BCM Store.