DEBUSSY

Recensie DEBUSSY – Feux d’Artifice – 24 Préludes

DEBUSSY
Feux d’Artifice – 24 Préludes
Marietta Petkova (piano)
Bloomline BS19-096 • DDD-85’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Op haar dubbel-cd Feux d’Artifice brengt de Bulgaars-Nederlandse pianiste Marietta Petkova alle 24 Préludes van Claude Debussy samen. ‘Persoonlijk heb ik [uitvoeringen van] Debussy weleens als te cerebraal ervaren,’ vertelt Petkova in een interview, ‘als iets vaags en abstracts.’ Zelf wil ze juist de nadruk leggen op de ragfijne emoties in de Préludes, en op de manier waarop de muziek de essentie vangt van dingen uit de werkelijkheid, zoals een knisperend vuurtje of de westenwind. Het resultaat is een uitvoering die inderdaad verre van cerebraal is: Petkova’s Debussy is gevoelig en verfijnd, waarbij de muzikale lijnen parelen en klateren en onderling in elkaar overvloeien. Als nadeel zou je kunnen noemen dat de muziek door deze benadering soms inboet aan transparantie; in een meer robuuste en abstracte versie, zoals die van Arturo Benedetti Michelangeli uit de jaren 1980, ligt er meer nadruk op de muzikale structuur en op de afzonderlijke, soms exotische, niet vertrouwde klanken die Debussy in zijn bouwwerk verweeft. Of je voorkeur uitgaat naar de vloeiende benadering van Petkova of de meer klassieke van Michelangeli, is uiteindelijk vooral een kwestie van smaak. Feit is dat Petkova haar luisteraar betovert met een uitvoering die subtiel en dromerig is, en Debussy misschien wel gemakkelijker toegankelijk maakt.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen