DEBUSSY
La mer – Iberia – Images I – Six Epigraphes antiques
Orchestre Philharmonique du Luxembourg o.l.v. Gustavo Gimeno
Pentatone PTC 5186 627 • SACD-78’
Waardering: 7
Een zuivere Claude Debussy, niet dionysisch maar apollinisch. Zeer gebalanceerd en aan de voorzichtige kant. Nergens gaan we echt uit ons dak. Dat Gimeno ooit slagwerker in het Concertgebouworkest was is duidelijk. Het slagwerk aan het einde van in La mer is pregnant, zo ook de castagnetten in Iberia. De orkestraties van Colin Matthews (2018) van Images I voor piano bevredigen niet. Het zijn knappe bewerkingen, maar bewijs je composities die zó voor piano zijn gedacht zo een dienst? De klank lijkt wel dichtgepleisterd, geen detail ontsnapt. Het is vaak te groot en log. ‘Mouvement’ is beroofd van zijn adembenemende lichtheid. Het stuk heet niet voor niets ‘mouvement’! ‘Reflets dans l’eau’ is verworden tot een aangenaam achtergrondmuziekje voor in een luxe bordeel. Hoe zou Debussy het hebben gedaan? Hij zou het meesterlijk hebben gekund, maar zou hij het hebben gedaan? Ik denk het niet. Rudolf Eschers bewerking (1978) van de Six épigraphes antiques voor piano quatre-mains (1914), oorspronkelijk voor klein ensemble (1902), is wonderwel geslaagd. Bij Escher hebben blazers een hoofdrol terwijl die in Debussy’s oorspronkelijke partituur ontbreken. De nieuwe maatvoering is en blijft bescheiden. Het kan dus wel.
Jurjen Vis
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.