DIVERSEN
Elegy
Harriet Krijgh (cello), Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Gustavo Gimeno
Capriccio C5222 • DDD-49’
Uitvoering ***** | Registratie *****
‘Wahlwienerin’ is ze geworden, glimlacht de Nederlandse Harriet Krijgh (23). Ze vertelt dit in de fraai vormgegeven documentaire ‘The Cellist and the Rainbow’ die op de bonus-dvd is bijgevoegd. De roodharige celliste heeft besloten om zich vooral Weense te noemen, zich te verbinden aan de muziekstad waar ze alweer 9 jaar woont en werkt. Ook haar nieuwe cd ‘Elegy’ is wederom uitgebracht bij het Weense label Capriccio. Toch krijgt ‘Elegy’ weer een Hollands tintje door de samenwerking met de Spaanse dirigent Gustavo Gimeno. Vorig jaar immers maakte Gimeno zijn directiedebuut bij het Concertgebouworkest, waarbinnen hij voorheen als slagwerker actief was. De titel verwijst naar klaagliederen, maar zou ook kunnen duiden op een wat sentimentele bloemlezing die nahe am Kitsch vorbei gaat. Niets blijkt minder waar. Oké, het album bevat stukken uit het ijzeren repertoire zoals Le Cygne van Saint-Saëns, de Nocturne in cis van Tsjaikovski en de Élégie van Fauré. Maar Krijgh benadert ze alle even bedachtzaam en vol gratie. Intens en verfijnd klinkt haar toon in de Prayer uit Blochs ‘Jewish Life’ en in Kol Nidrei op.47 van Bruch. Een glansrol speelt hierbij de Giovanni Paolo Maggini-cello uit 1620, die ze in bruikleen kreeg. Daarop spint ze haar gave, ragdunne melodielijnen; elke mogelijkheid tot nuance benuttend, zonder zich te verliezen in mooidoenerij. Het orkest is warm, sprankelend en homogeen van kleur. Alle partijen voegen zich tot een organisch geheel rondom de cello. Ontroerend detail: Harriets opdracht voorin het boekje: ‘In memory of my beloved grandmother Sabine Reichhold (Nona)’. Een mooier eerbetoon kun je als oma niet krijgen.
Margaretha Coornstra
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.