DIVERSEN
Father and Son (muziek van Silcher, Schubert, Brahms en Schumann)
Christoph & Julian Prégardien (tenor), Michael Gies (piano), Fabienne Waga & Patricia Messner (mondharmonica)
Challenge Classics CC72645 • SACD-74’
Uitvoering ***** | Registratie *****
Friedrich Silcher was behalve een in zijn tijd beroemd liedcomponist ook een verwoed verzamelaar van volksliedjes, die hij vervolgens arrangeerde voor zangstem en piano. Daar werd in de (voornamelijk) negentiende eeuw dankbaar gebruik van gemaakt: hele families, inclusief vrienden en buren, wisten zich er avondenlang mee te vermaken. Daar moest ik ook sterk aan denken toen ik de prachtige cd met Duitse liederen in handen kreeg, die vader en zoon Pregardién voor ons (en zonder twijfel voor zichzelf) hebben opgenomen. De liederen van onder anderen Schubert en Brahms heeft Prégardien junior samen met de pianist Michael Gees bewerkt voor twee tenoren en piano en het resultaat is, behalve verrassend en fris, ook adembenemend mooi. De ‘Erlkönig’ van Schubert, hier letterlijk als gesprek tussen vader en zoon gepresenteerd, krijgt zo een extra emotionele lading. Heftig. Zeer verrassend klinkt ook ‘Die Nacht’, een van oorsprong voor mannenkoor a capella gecomponeerd lied van Schubert: twee stemmen en een piano maken er een nieuw lied van. De vijf duetten met mondharmonicabegeleiding van Silcher zijn dan wel een curiosum, maar wat een verrukkelijk curiosum! Maar we moeten Silcher zelf ook niet vergeten. Zijn ‘Loreley’ behoort ongetwijfeld tot de bekendste Duitse liederen en werd werkelijk door alles en iedereen gezongen, inclusief Mireille Matthieu. Er bestaat zelfs een karaokeversie. Het mooist vind ik het lied in de uitvoeringen van Heinrich Schlusnus en Richard Tauber, maar de heren Prégardien kunnen er ook wat van! Mede dankzij het baritonale timbre van vader Christoph en het licht zoetige van zijn zoon lijkt het alsof Tauber en Schlusnuss speciaal bij elkaar kwamen om in het lied verenigd te worden. Michael Gies heeft er blijkbaar net zoveel plezier in als de zangers. En de luisteraar, natuurlijk.
Basia Jaworski
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.