DIVERSEN
Faux-bourdons XVIe – XIXe
Ensemble Gilles Binchois, Maîtrise de Toulouse o.l.v. Dominique Vellard
Aparté AP097 (2cd) • DDD-1.49’
Uitvoering *** | Registratie ****
Vier jaar aan onderzoek en voorbereiding gingen vooraf aan deze dubbel-cd met Franse faux-bourdonmuziek uit de 16de tot en met 19de eeuw. Zo konden de zangers de essentie van de veelal vergeten muziek en uitvoeringspraktijk optimaal doorgronden en oefenen. De faux-bourdonstijl is, grof gezegd, platgeslagen polyfonie waarin de noten juist onder elkaar staan. Er zit vaak een gregoriaanse melodie in verwerkt, inclusief het monotoon-reciterende karakter, met veel parallelle akkoorden in de meerstemmigheid. De mannen van Ensemble Gilles Binchois weten een gewijde, monastieke sfeer te creëren. Je ziet de wierrook omhoog kringelen naar de witte gewelven waartegen de opstijgende zang weerkaatst, om in de verte weg te galmen. Mooi gedaan. Al het zorgvuldige voorwerk is hier hoorbaar aanwezig. Problematischer vind ik de bijdragen van het kinderkoor Maîtrise de Toulouse dat op ongeveer de helft van de cd meedoet. De klank is op zich mooi, maar de intonatie laat soms te wensen over. Vooral bij slotakkoorden met een grote terts erin. De meeste werken zijn anoniem, aangevuld met bekende namen als De Sermisy, Charpentier en Perne. Een boeiende, meditatieve cd met een hypnotiserend effect dat ervoor zorgt dat ik ‘m steeds weer opzet.
Frank Pothoven
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.