DIVERSEN
La Sublime Porte (muziek rond Istanbul 1430-1750)
Montserrat Figueras, Lior Elmach, Gürsoy Dinçer (zang), Hespèrion XXI o.l.v. Jordi Savall
AliaVox AVSA 9887 • SACD-79’
De tulp, de kiosk, de yoghurt, dat wisten we wel, maar dat ook de croissant van origine een Turkse vinding was, dat is nieuw. In het essay over de kleurrijke rol van Constantinopel in lang vervlogen tijden dat deze cd begeleidt leren we heel wat over Istanbul, zoals de stad nu heet. Heel belangrijk was de nu haast onvoorstelbare religieuze tolerantie die ooit heerste in het Klein-Azië. Iets van die veelkleurigheid en die multiculturaliteit wordt hier muzikaal geïllustreerd door Jordi Savall en zijn mensen: een ensemble met strijkers, blazers, tokkelaars en slagwerkers uit Turkije, Marokko, Griekenland, Bulgarije, Frankrijk, Spanje en Armenië, en stemmen uit Spanje, Israël en Turkije. Muziek uit de middeleeuwen tot en met de barok, maar dan met haar oorsprong in wat we nu Turkije noemen. Getoonzette poëzie, dansen, ballades, liefdesliederen, in een muzikale setting die zich vooral voordoet (zeker als er gezongen wordt) als ‘Turks’, maar hier en daar toch ook associaties oproept naar wat we nu ‘keltisch’ zouden noemen (en inderdaad: de bronnen van die variant van volksmuziek lieggen ook in het Midden-Oosten, via de moren naar Spanje gekomen en beland in Bretagne, Ierland en Schotland. Interessante geschiedschrijving.
René de Cocq
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.