DIVERSEN
Ombre de mon amant
Rima Khcheich (zang), Mike Fentross (theorbe, vihuela), Maarten Ornstein (basklarinet)
Zefir Records ZEF 9662 • DDD-60’
Waardering: 8
De Spaanse topgambist en ensembleleider Jordi Savall heeft de afgelopen jaren vele prachtige cd’s annex boeken uitgebracht over de kruisbestuiving tussen westerse en Moorse werelden in de middeleeuwen en renaissance. Daarmee schiep hij veel duidelijkheid over de reizen en bewerkingen die bepaalde thema’s en vormen in de loop der eeuwen ondergingen. De Libanese zangeres Rima Khcheich, basklarinettist Maarten Ornstein en theorbe-speler Mike Fentross lijken deze ontwikkeling nog eens dunnetjes over te doen en van wat hedendaagse accenten te voorzien. Fentross en Ornstein verkenden al eerder op de cd Oblivion Soave mogelijke relaties tussen jazz en klassiek, oude en nieuwe, westerse en oosterse muziek. Met Rima Khcheich gaan ze nu een stap verder. Haar Arabische tongval, de vertalingen van liederen van onder anderen Constantijn Huygens naar het Arabisch en het gebruik van typisch Arabische zaken als microtonale inflecties en onregelmatige cyclische maatsoorten leggen daarbij soms erg de nadruk op de Arabische kant van de zaak. En dat is wennen voor de westerse oren. Even is leuk, maar een paar songs achter elkaar met Arabische intonatie doet de oren naar rust verlangen, een rust die bijvoorbeeld het instrumentale Les Voix Humaines van Marin Marais brengt. Dit zegt overigens meer over het westerse luisteren dan over de kwaliteit van de musici. Khcheich, Ornstein en Fentross mengen fabuleus en lijken de het huwelijk tussen Arabische en westerse elementen net zo vanzelfsprekend te vinden als in de tijden die Savall zo minutieus onderzoekt.
Paul Janssen
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.