DIVERSEN
Reason in madness
Carolyn Sampson (sopraan), Joseph Middleton (piano)
BIS Records BIS-2353 • SACD-75’
Waardering: 9
Al weet je niks van Shakespeares Ophelia dan ken je vast wel het beeld van de dame, drijvend tussen de bloemen, langzaam zinkend. Tientallen kunstenaars werden geïnspireerd door Ophelia, gek geworden van verdriet. Niet alleen schilders wijdden menig kunstwerk aan haar – en andere (licht)krankzinnige vrouwen. Op dit album vier versies van Ophelia, die van Johannes Brahms, Robert Schumann, Camille Saint-Saëns en Ernest Chausson. Daarnaast nog zo’n acht andere dames. Carolyn Sampson doet voor de gelegenheid zelf ook een Opheliaatje op de wonderschone cover. De fotoshoot maakte haar net zo kwetsbaar als de dames die ze bezingt, zegt ze. Het album klinkt inderdaad rauw. Als zout in een open wond. Het a cappella ‘Sie trugen ihn auf der Bahre bloss’ (Brahms) als openingstrack klinkt bijna luguber, en dan zijn Richard Strauss, Claude Debussy en Franz Schuberts geschifte Gretchen nog niet eens aan het woord geweest. Sampson en Middleton laten de verschillende gezichten van de zotte vrouw overtuigend zien, ze laten ons rillen en huilen, maar zo bloot als de zangeres zich voelde tijdens de fotosessie, zo kwetsbaar wordt het niet, het blijft gestileerde waanzin.
Didi de Pooter
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.