DIVERSEN
Remy (Werken van Smetana, Holliger, Sjostakovitsj, Renié en Bach)
Remy van Kesteren (harp)
DRC 121012/01 • DDD-69’
In Nederland hebben we iets met de harp. Iedere keer weer staan er musici op die hun uiterste best doen het suffige imago van het instrument te doorbreken en daar nog in slagen ook. Zijn we net een beetje gewend aan de aanstekelijke zendingsdrang van Lavinia Meijer, is daar opeens weer Remy van Kesteren. Een jongeman met een groot hart voor het instrument en volkomen lak aan hokjes, genres en vooroordelen. ‘Ik wil de wereld laten horen dat het een volwaardig instrument is’, stelt hij in het cd-boekje. Dat wisten we misschien al wel, maar wat Van Kesteren er vooral aan toevoegt is dat de harp niet altijd zacht, Frans wuft of lieflijk hoeft te klinken. Dat zet hij meteen kracht bij met de eerste twee tracks. Een bewerking van nota bene de Moldau van Smetana klinkt stoer en majestueus tegelijk en zijn lezing van Präludium van Heinz Holliger maakt duidelijk dat ook hedendaagse muziek onweerstaanbaar prachtig klinkt op het instrument. En dan volgen er nog mooi arrangementen van Bachs Luitsuite in c BWV 997 en een prelude en Fuga van Sjostakovitsj en een origineel werk van Renié. En iedere keer opnieuw dwingt Van Kesteren tot zeer aandachtig luisteren.
Paul Janssen
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.