DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – The Roaring Twenties (Liederen en suites van Haven Gillespie, Seymour Simons, Richard Whiting, Vincent Scotto, Copland, Britten, Weill, Gerschwin)

DIVERSEN
The Roaring Twenties (Liederen en suites van Haven Gillespie, Seymour Simons, Richard Whiting, Vincent Scotto, Copland, Britten, Weill, Gerschwin)
Cora Burggraaf (mezzo-sopraan), Calefax Reed Quintet
Challenge Classics CC72657 • DDD-67’
Uitvoering *** | Registratie ****

Het Calefax Reed Quintet met Cora Burggraaf in de hoofdrol als Roaring Twenties femme fatale in muziek die varieert tussen Haven Gillespie (1888), Aaron Copland (1900), Britten, Weill, Vincent Scotto (1906) en Gershwin (1898). De liederen en suites bevinden zich aldus op het grensgebied tussen jazz, cabaret en folk-met-de-knipoog-van-Benjamin Britten. Het repertoire is uiterst divers en deels ook bijzonder. Dat het als een solide eenheid klinkt komt door de arrangementen van Jelte Althuis en Raaf Hekkema. Van Burggraaf weten we natuurlijk dat ze een fantastische mezzosopraan is, maar ik moet eerlijk bekennen dat ze stilistisch ver achterblijft bij het ingespeelde Calefax Reed Quintet, dat volmaakte vertolkingen van Weills ‘Dreigroschensuite’ en Gerschwins ‘An American in Paris’ geeft. Burggraafs stem klinkt te licht, te weinig doorleefd. In een goede bui zouden een Rita Reys en Lotte Lenya er waarschijnlijk hoofdschuddend om hebben moeten glimlachen. Getuige de prachtige foto’s van uitvoeringen in het begeleidende boekje moet het live wel een belevenis zijn geweest, want ook al heeft Burggraaf er niet de stem voor, als neo-Marlène Dietrich oogt ze volmaakt. Mooi wit jurkje, de Germaanse haren strak op zijn Roaring Twenties, de heren in jazzy rat pack pakjes met gleufhoed – prachtig.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen