DIVERSEN
Time Present and Time Past (werken van Scarlatti, Górecki, C.P.E. Bach, J.S. Bach, Geminiani & Reich)
Mahan Esfahani (klavecimbel), Concerto Köln
Archiv 479 4481 • DDD-74’
Waardering: 8
Het klavecimbel als slaginstrument. De muziek die de Iraans-Amerikaanse klavecinist Mahan Esfahani ons voorschotelt benadrukt de vingerbrekende ritmiek. Het is een stevig voortdenderend programma met een weldoordachte repertoirekeuze. Centraal thema is La Follia, Corelli’s vioolsonate waarop Scarlatti, CPE Bach en Geminiani elk hun eigen visie gaven. Wat die visies gemeen hebben is een briljante virtuositeit, die door Esfanahi met vuur wordt uitgebuit. Górecki’s hamerende klavecimbelconcert past wel in die sfeer, al betreur ik deze keuze, want er zit geen enkele ontwikkeling in. Veel drukte om niets, dat zijn we van Górecki wel gewend. Gelukkig duurt het maar kort. Interessanter vind ik de bewerking die Esfahani maakte van Piano Phase for Two Pianos van Steve Reich. Dit vroege, nog dogmatische stuk minimal music uit 1967 doet je naar adem happen. De glasheldere klavecimbelklank maakt ook in dit hoge, spannende tempo de miniemste verschuiving goed hoorbaar. Ter afsluiting Bachs klavecimbelconcert in d, al even snel en virtuoos, maar nergens jachtig gespeeld. Bijzonder zijn de cadensen van Johannes Brahms (jazeker) die ik nooit eerder gehoord had. Het klavecimbel is geen saaie spijkerkist, wil Mahan Esfahani ons zeggen. Voor zover we dat niet al wisten, is zijn pleidooi meer dan overtuigend en overrompelend.
Gerard Scheltens
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.