DIVERSEN
Trip to Russia
Daniel Müller-Schott (cello), Deutsches Symphonie-Orchester Berlin o.l.v. Aziz Shokhakimov
Orfeo C 933 181 A • DDD-75’
Waardering: 7
Gemengde gevoelens bij deze reis door Rusland als showcase voor Daniel Müller-Schott. Met de onweerstaanbare Rococo-variaties als substantieelste werk fungeert Pjotr Iljitsj Tsjaikovski hier als de centrale componist. Het is repertoire waarin Rostropovich een norm heeft gesteld waar je moeilijk omheen kunt. Net als de grote ‘Slava’ geeft Müller-Schotts behaaglijke cellotoon een bijna tastbare warmte af, ook in de kleinere stukken Pezzo capriccioso, Andante cantabile en Nocturne. De onvermijdelijke bewerking van een vioolstuk ontbreekt niet: in Souvenir d’un lieu cher in de orkestratie van Aleksandr Glazoenov en dan nog eens bewerkt voor de cello, is de gevoelvolle cello zeer op zijn plaats, behalve in het tussenliggende scherzo. Glazoenov zelf draagt de twee stukken opus 20 bij plus het etherisch mooie Chant du ménestrel. Van Nikolaj Rimski-Korsakov horen we de korte Sérénade, opus 37, een fraai salonstuk vol volksmelodiek. De sonore zoetgevooisdheid van Müller-Schotts achttiende-eeuwse Goffiler-cello zal weinigen onberoerd laten. Waarom dan gemengde gevoelens? Twee redenen: de nogal doordeweekse orkestbegeleiding door de jonge Oezbeek Aziz Shokhakimov draagt nauwelijks bij aan de sfeer en bovendien heeft de opnametechiek dat orkest achter het behang geplakt. En dat in een gerenommeerde opnamelocatie als de Jesus-Christus-Kirche in Berlin-Dahlem. Dat had veel beter gekund.
Gerard Scheltens
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.