DIVERSEN
Vienne 1900
Emmanuel Pahud (fluit), Paul Meyer (klarinet), Daishin Kashimoto (viool), Zvi Plesser (cello), Éric le Sage (piano)
Alpha Classics ALPHA 588 • DDD-115’ (2 cd’s)
Waardering: 9
Rond het Weense fin de siècle heeft de muziek een radicale transformatie ondergaan van lyrische romantiek naar schurende atonaliteit. De musici op dit album, waaronder violist Daishin Kashimoto en pianist Éric le Sage, willen echter de nadruk leggen op de continuïteit: ook in de laatromantische muziek van Gustav Mahler, Alexander von Zemlinsky en Erich Korngold zijn al barstjes en schurende elementen aanwezig, zoals omgekeerd in de atonale muziek van Arnold Schönberg en Alban Berg nog steeds melodische, zelfs tonale elementen en lyrische gevoelens hoorbaar zijn. Het resulteert in een verrukkelijke dubbel-cd, die opent met een traditioneel, op twaalfjarige leeftijd gecomponeerd Pianotrio van Korngold en afsluit met een kwintettranscriptie van Schönbergs revolutionaire Kammersymphonie, opus 9 (1907), in een vloeiende uitvoering die de nadruk legt op gevoelens en lyriek. Daartussenin klinken Zemlinsky’s harmonieuze Klarinettrio, twee serene, maar onderhuids onheilspellende liederen van Mahler in een transcriptie voor piano en fluit en drie modernistische werken van Berg: zijn Pianosonate (1908), Vier Stücke für Klarinette und Klavier (1913) en het Adagio uit zijn Kammerkonzert (1925). Klarinettist Paul Meyer slaagt erin Bergs Vier Stücke zo’n verstilde, sensitieve kwaliteit mee te geven dat je als luisteraar moet toegeven dat de romantiek met de Tweede Weense School nog niet gestorven is.
Myrthe Meester
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.