DOHNÁNYI
The veil of Pierrette (pantomime)
ORF Vienna Radio Symphony Orchestra o.l.v. Ariane Matiakh
Capriccio C5388 • DDD-81’
Waardering: 7
Zo vergeten als de pantomime vandaag de dag is, zo populair was hij in het fin de siècle, voor de stomme film allerhande experimentele theatervormen wegvaagde. Geen beter voorbeeld van de teloorgang van het genre als Von Dohnányi’s Der Schleier der Pierrette, dat na de première van 1910 als wildvuur door de theaters der wereld ging. Jan Brandts Buys himself, die de pianoreducties voor zijn toen nog beroemdere vriend vervaardigde, schreef een belangwekkende gids door het werk. Verbluffend dat het boekje bij deze Capriccio-uitgave er niet in slaagt helder uit te leggen wat zo’n pantomime nu eigenlijk precies inhield en waarin het verschilde van bijvoorbeeld ballet. Het gaat te ver om dat hier wel te doen, maar houdt het erop dat de figuren uit de commedia dell’arte stammen en er weinig enscenering nodig is. Hier gaat het om een ‘duistere variant’ van het genre. Dat het stuk vergeten is valt uit de opname wel te begrijpen. Zonder de belevingswereld van toen en zonder het visuele element is dit platte gebruiksmuziek. Het hangt aan elkaar van deuntjes waarop je de dansers in je verbeelding pirouette op pirouette en grimas op grimas ziet maken. Het wordt keurig uitgevoerd door het ORF-orkest onder Ariane Matiakh die zeker honderd walsjes tot Wiener melange klopt. Ik had het voor het genre interessant gevonden op een dvd met kostuums en choreografie onder leiding van… André Rieu, de enige musicus die zo’n specifiek stuk tot een unieke belevenis in de 21ste-eeuw zou kunnen maken.
René Seghers
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.