DVORÁK, GERSHWIN
Vioolconcert en An American in Paris.
Liza Ferschtman (viool), Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Mario Venzago.
Challenge Classics CC 72530 • DDD-52’
De relatie tussen beide werken op deze cd zit evenzeer in de structuur als in de uitvoering: ze hebben een betrekkelijk losse, rapsodische opzet. Dvorák werd dat nagedragen, Gershwin werd er juist populair mee en Ferschtman en Venzago geeft het de mogelijkheid tot een flexibiliteit in de uitvoering die zij optimaal benutten. Zelfs zij kunnen van Dvoráks Vioolconcert geen meesterwerk maken dat zich kan meten met dat van Beethoven en Brahms, maar ze geven het wel de beste uitvoering die ik van dit stuk ken. De Zwitser Venzago probeert het Nederlandse orkest te laten klinken als een Amerikaans orkest. En met succes. Gershwins hang naar swing, een beetje vulgariteit en schaamteloos schmieren weet hij uitstekend over te brengen. Dat Dvoráks Vioolconcert bij dezelfde sessie werd opgenomen, is duidelijk hoorbaar: geen expliciet vertoon van de Slavische ziel, wel een grote vrijheid in de puls en een groot gevoel voor de onklassieke klanken in het orkest.
Emanuel Overbeeke
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.