DVORÁK, PUCCINI, DEBUSSY
1893
Quatuor Varèse
NoMadMusic NMM068 • DDD-59’
Waardering: 8
Over de vraag wat deze drie strijkkwartetten (‘Amerikaanse’, Crisantemi en Strijkkwartet in g, opus 10) met elkaar gemeen hebben zou ik lang hebben moeten nadenken. De albumtitel geeft de sleutel: 1893, in dat jaar – met een kanttekening, zie de toelichting – zijn ze geschreven. Het begint te dagen als we elk werk zien als een uiting van nationaal bewustzijn, Boheems, Italiaans, Frans. Wat ze behalve het jaar van ontstaan met elkaar in verband brengt is dat elk op z’n eigen manier aan de slag gaat met de Duits-Oostenrijkse klassiek-romantische vorm van het strijkkwartet. Die wordt hier gebruikt voor de eigen muzikale taal: Tsjechische melodieën en ritmes, Italaanse belcanto elementen en Frans impressionisme. Opvallend is hoe modern Claude Debussy is in dit gezelschap. Het is ook de sterkste interpretatie van de cd, het jonge Franse Quatuor Varèse beheerst deze taal het best, hoor het tweede deel met de pizzicato’s! Hun Antonín Dvořák is op zich best wel geslaagd maar mist de finesse in klank en ritme van de beste Tsjechische kwartetten. Giacomo Puccini’s Crisantemi is één en al weemoedige zoete zangerigheid zoals het hoort.
Hans Quant
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.