DVORÁK, RAVEL, MAHLER
Love and Longing (Dvorák: Bijbelse liederen. Ravel: Shéhérazade. Mahler: Rückert-Lieder)
Magdalena Kozena (mezzo-sopraan), Berliner Philharmoniker o.l.v. Simon Rattle.
Deutsche Grammophon 479 0065 • DDD-64’
Tijdens mijn interview met Kozena eerder dit jaar, vertelde ze een inhoudelijk verhaal met betrekking tot de repertoire keuze voor deze cd. Ze was gefascineerd door de korte tijdspanne van 10 jaar die er tussen de ‘Bijbelse liederen’, Ravels ‘Shéhérazade’ en Mahlers ‘Rückert-Lieder’ liggen, terwijl ze muzikaal uit andere universums lijken te komen. Dvoráks zelden uitgevoerde ‘Bijbelse liederen’ mengen Rusalka-romantiek met zijn in de nieuwe wereld opgedane ervaringen. Met orkest uitgevoerd worden het vocale hoogtepunten in zijn oeuvre, zeker in de weelderige, volstrekt idiomatische uitvoering die ze hier in Kožená’s liefdevolle omarming genieten, al getuigen ze toch meer van Dvorák dan van de bluesbars waar hij zich door zou hebben laten inspireren. Ravels ‘Shéhérazade’ wint aan betekenis in het licht van zijn tragische liefdesleven, dat volgens Kožená volledig onontwikkeld is gebleven. De verbindende factor tussen deze extremen van bezinning, verlangen en, tot slot, Mahleriaanse reflectie, is Kožená’s fluwelen stemgeluid. Haar stem neigt zich van nature tot tragiek. Haar specifieke talenten zijn naast een volle klank en een grenzeloos bereik vooral de enorme nuancerijkdom die ze in dit soort liederen weet aan te brengen. Het zijn echte interpretaties, die de individuele liederen volledig tot leven wekken. Je gaat vanzelf luisteren naar de tekst, of, dat kan ook bij ‘Um Mitternacht’, vertrekt naar verre dromen. Prachtig.
René Seghers
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.