Emine Bostanci haar passie voor snaarinstrumenten en zang begon met de kemenche. Het is voor dat instrument dat ze op zoek is naar een compositie om ten gehore te brengen tijdens het Grachtenfestival, Gaudeamus en November Music.
Voor Emine Bostanci, geboren in Istanbul, begon het allemaal met de kemenche, een traditioneel snaarinstrument uit het oosten van het Middellandse Zeegebied. Haar fascinatie voor het instrument leidde Bostanci via leermeesters als Ross Daly naar Rotterdam en Amsterdam. Momenteel doet ze aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar experimenteel werk in Ottomaans-Turkse instrumentele makam-muziek. Naast haar academische carrière houdt Bostanci er een florerende muzikale carrière op na.
Unieke muzikale dialoog
In haar muzikaal spel streeft Bostanci ernaar om een dialoog tot stand te brengen tussen diverse klanktalen. Ze wil de Ottomaans-Turkse makam en taksim verweven met eeuwenoude melodieuze reacties van de Zijderoute, zonder het gesprek met hedendaagse klassieke muziek uit de weg te gaan. Die visie wil ze graag (laten) vertalen naar een unieke compositie die ze ten gehore kan brengen op het Grachtenfestival (26 augustus 2024), Gaudeamus (8 september 2024) en November Music (10 november 2024).
Schets voor een compositie
En daar heeft ze jouw hulp bij nodig. Al zijn er een aantal voorwaarden: je bent een componist, je bent jonger dan 35 jaar, je woont of studeert in Nederland, je wilt dat jouw muziek gespeeld wordt op het Grachtenfestival, Gaudeamus en November Music. Vier keer ‘ja’ geantwoord? Stuur een schets in voor een nieuwe compositie voor kemenche of Kretenzische lier. En wie weet, speelt Emine Bostanci binnenkort wel jouw muziek. Kijk voor meer informatie op de website van November Music.