FAURÉ

Recensie FAURÉ, POULENC, DEBUSSY – Requiem – Figure humaine – Trois chansons

FAURÉ, POULENC, DEBUSSY
Requiem – Figure humaine – Trois chansons
Roxane Chalard (sopraan), Mathieu Dubroca (bariton), Ensemble Aedes, Les Siècles o.l.v. Mathieu Romano
Aparté Music AP201 • DDD-59’
Waardering: 9

Het vocale ensemble Aedes werkt regelmatig samen met Les Siècles, het gedroomde orkest van François-Xavier Roth. Les Siècles speelt op tijdeigen instrumenten van de barok tot Stravinsky, vandaar de naam. Vaste dirigent van Aedes is Mathieu Romano, die voor deze opname het orkest van Roth tot zijn beschikking kreeg voor de opname van het Requiem van Gabriel Fauré. De karakteristieke trekken van deze uitvoering zijn het laat negentiende-eeuwse instrumentarium, de Franse uitspraak van het Latijn (luuks in lux aeterna), de solisten zijn geen ingehuurde sterren maar koorleden die naar voren treden en het orgel van de gotische Abbaye de Lessay maakt een prominent onderdeel van de totaalklank uit. Mathieu Romano heeft een voorkeur voor rustige tempi die de klank de gelegenheid geven om zich in de prachtige akoestiek te ontvouwen en de opnamekwaliteit is ronduit spectaculair. Figure humaine van Francis Poulenc is voor twee zesstemmige onbegeleide koren, op een tekst van Paul Eluard, geschreven voor de op handen zijnde bevrijding in de Tweede Wereldoorlog. Een meesterwerk en in deze uitvoering een indrukwekkende luisterervaring. Het slotakkoord met zijn driegestreepte hoge E voor een stralende solosopraan is onvergetelijk. Aedes nam de Trois chansons van Claude Debussy al eerder op, maar Romano keerde voor deze uitvoering terug naar het oorspronkelijke manuscript van de componist. Fascinerend.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen