Festival Forbidden Music Regained – Bernard Haitinkzaal, Conservatorium van Amsterdam

Vergeten muziek herleeft!

Op zaterdag 30 november vindt de vierde editie van het Festival Forbidden Music Regained plaats in de Bernard Haitinkzaal en de Theaterzaal van het Conservatorium van Amsterdam. Het festival wordt georganiseerd door de Leo Smit Stichting in samenwerking met uitgeverij Donemus en het Nederlands Muziek Instituut/Haags Archief.

Oprichter en artistiek directeur Eleonore Pameijer, die ook als fluitiste talloze werken van tijdens WOII vervolgde componisten onder de aandacht bracht, tekent voor de programmering. Er zijn drie concerten op de zaterdagmiddag, om 14.00, 15.30 en 17.00 uur. Over elke uitgevoerde componist wordt een filmpje vertoond, gemaakt door Joost Honselaar met tekst ingesproken door Hans Haffmans. Jonge, getalenteerde musici brengen de muziek van onder anderen Leo Smit, Henriëtte Bosmans, Dick Kattenburg en Julius Hijman opnieuw tot leven.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de muziek van veel componisten in de ban gedaan vanwege hun politieke overtuiging, joodse afkomst of verzetswerk. Hun melodieën verdwenen, maar dankzij de inzet van de Leo Smit Stichting keren deze verloren schatten weer terug naar het podium. Met grote toewijding brengt de stichting muziek die op zolders, in archieven, tuinschuurtjes en zelfs vuilnisbakken was beland, onder de aandacht van het publiek.

Ook dit jaar worden er opnieuw 25 muziekuitgaven gepresenteerd, wat het totaal van de uitgaven op een indrukwekkende 125 werken brengt.

De vooroorlogse stijlen waren zeer verschillend, van laatromantisch, impressionistisch, vroeg atonaal, cabaretesk, jazzy tot neoklassiek. Het werk van Leo Smit, Henriëtte Bosmans, Geza Frid, Paul Hermann en Rosy Wertheim krijgt steeds meer aandacht, ook internationaal. De composities van Daniel Belinfante, Hans Krieg, Fania Chapiro, Ignace Lilien en Marjo Tal zullen binnenkort doorbreken.

Opvallend is dat Dick Kattenburg (1919-1944), amper 25 jaar oud geworden, tegenwoordig heel vaak gespeeld wordt vanwege zijn heerlijke melodieën en jazzy ritmes. Men noemt hem vaak de ‘Nederlandse Gershwin’.

Deze middag wordt ook een project van het Engelse gastensemble Symphonova gepresenteerd. Met relatief weinig instrumenten en geavanceerde technologie laat dirigent Shelley Katz werken voor groot orkest horen. Dit is vooral van belang voor werken die nog nooit in een concertzaal geklonken hebben. Shelley Katz brengt orkestwerken van Leo Smit, Rosy Wertheim, Bob Hanf, Johanna Bordewijk-Roepman en Hans Krieg, met medewerking van sopraan Channa Malkin. De dag na het festival zal hij workshops geven voor jonge componisten en dirigenten om deze techniek te demonstreren.

Het thema oorlog en vervolging is helaas weer zeer actueel. De jonge generatie wil graag bijdragen aan een gerechtvaardigd eerherstel. Zoals Abram de Swaan over de Leo Smit Stichting schrijft: elke herontdekking en heropvoering van een muziekstuk is een kleine overwinning op het grote kwaad, een beduidende genoegdoening bevochten op het grootste onrecht.

DEZE MUZIEK LEEFT

Het festival is gratis toegankelijk. Reserveren: secretariaat@leosmit.nl
Meer informatie: www.leosmitfoundation.org

Conservatorium van Amsterdam:
Concert 1 – Bernard Haitinkzaal: 14.00-15.00 uur (200 plaatsen)
Concert 2 – Bernard Haitinkzaal: 15.30-16.30 uur (200 plaatsen)
Concert 3 – Theaterzaal, Symphonova: 17.00-18.00 uur (NB slechts 80 plaatsen)

Facebook
Twitter

Laatste artikelen