Pearls in Baroque staat onder leiding van klaveciniste Noriko Amano. Zij presenteert in het seizoen 2024-2025 onder de titel Grandeur de Baroque een serie van drie concerten in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw te Amsterdam. Pearls in Baroque staat voor ultieme barokmuziek en biedt visueel aantrekkelijke, authentieke uitvoeringen van hoogtepunten uit het barokrepertoire door topmusici, vervolmaakt met barokdans en prachtige kostuums. In Pearls in Baroque soleren de vermaarde barokviolisten Ryo Terakado en Sayuri Yamagata (Orkest van de 18e eeuw, Nederlandse Bachvereniging).
Zondag 8 december 2024, 14.00 uur – Christmas Gala Concert (met Champagnereceptie)
Een programma gemaakt voor de kerstnacht: een kerstconcert van Corelli, getiteld Fatto per la Notte di Natale, Le Parnasse ou L’Apothéose de Corelli van Couperin, een vioolconcert van Vivaldi en, om te beginnen, een klavecimbelconcert van Goldberg.
Als we de naam Goldberg horen, denken we meteen aan de Goldbergvariaties van Bach. Minder bekend is dat Goldberg als één van Bachs laatste leerlingen een voortreffelijk klavecinist en groot componist was, die helaas op 29-jarige leeftijd overleed. Noriko Amano speelt het Klavecimbelconcert in D mineur waarin niet alleen Goldbergs grote muzikale kwaliteiten tot hun recht komen, maar ook de overgang naar Mozarts latere stijl goed te horen is.
Programma
Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756) – Klavecimbelconcert in d-klein (1750)
Arcangelo Corelli (1653-1713) – Kerstconcert, Concerto grosso in c-klein (op. 6, nr. 8)
Pauze
François Couperin (1668-1733) – Le Parnasse ou L’Apothéose de Corelli (1724)
Antonio Vivaldi (1678-1741) – Vioolconcert nr. 11 in D-groot (op. 8, RV 210)
Na afloop van het concert is er een exclusieve receptie in de Felix de Nobel foyer, waar u onder het genot van een glas champagne en lekkere hapjes kennis kunt maken met de musici.
Zondag 16 maart 2025, 14.00 uur – Joseph en Michael Haydn
Joseph Haydn (1732–1809) schreef vier vioolconcerten, waarvan er slechts drie bewaard zijn gebleven. Een daarvan is het Vioolconcert nr. 4 in G-groot. Het werd gecomponeerd rond 1769, toen hij kapelmeester was aan het hof van Esterházy. De stijl is typerend voor Haydns concerten uit deze periode: erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld zijn Celloconcert in C-groot. De orkestrale partituur is alleen voor strijkers.
Michael Haydn (1737–1806) was een van de meestbegaafde componisten van kerkmuziek in de late 18e eeuw. Hij was de jongere broer van Joseph Haydn en een goede vriend van Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Het Concert voor klavecimbel (of orgel) en altviool is een vroeg werk dat werd gecomponeerd tussen de jaren 1757 en 1762. De combinatie van klavecimbel en altviool is zeldzaam in de barokmuziek.
Programma
Michael Haydn (1737-1806) – Concert voor klavecimbel en altviool in C-groot (MH 41, P 55)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Orkestsuite nr. 2 in b-klein (BWV 1067)
Joseph Haydn (1732-1809) – Vioolconcert nr. 4 in G-groot (Hob. VIIa/4)
Zaterdag 7 juni 2025, 20.15 uur – The French Connection of Purcell
Henry Purcell (1659-1695) – Triosonate nr. 6 in C-groot (Z.808)
François Couperin (1668-1733) – L’Apothéose de Lully (1725)
Jean-Henry d’Anglebert (1628/1635-1691) – Passacaille d’Armide (transcriptie van Lully)
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Pièces de clavecin en concert nr. 4