GRIEG
Strijkkwartet in g – Twee elegische melodieën – Erotikk – Holberg Suite
Australian Chamber Orchestra, Concertmeester Richard Tognetti
BIS-SACD-1877 • SACD-64’
Edvard Grieg (1843-1907) speelde zelf piano en zijn echtgenote was zangeres. Geen wonder dat hij stapels pianostukken en liederen componeerde. Toch had hij een verklaarde liefde voor de strijkersklank, en bewerkte zijn succesvolste pianowerken en liederen voor strijkorkest. Een origineel werk voor die bezetting, de Holberg-Suite opus 40 uit 1884, behoort tot de meest geliefde uitingen in dat genre. Het is een barokke danssuite in de stijl van Bach en Handel, gezien door een romantische bril. Grieg bedoelde het natuurlijk voor een lekker vol bezet strijkorkest met een kamerbrede, verzadigde klank. Het kan uiteraard ook gespeeld worden in een kleinere bezetting, en het Australisch Kamerorkest biedt ons wat dat betreft het absolute minimum – kleiner dan een bezetting met één contrabas kun je zo’n orkest niet maken. Er wordt lekker snel en virtuoos gemusiceerd en het resultaat lijkt warempel bijna meer op Bach dan op Grieg. Griegs Strijkkwartet opus 27 is door artistiek leider en concertmeester Richard Tognetti omgeschreven naar zijn manschappen. Dat werkt wonderen in deze orkestraal opgezette partituur: Met een groep van zeventien spelers ontvouwt de schoonheid van deze muziek zich volstrekt natuurlijk en de prachtige opname doet de rest.
Siebe Riedstra
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.