GURNEY, HOWELLS, BRITTEN
To go into the unknown
Maria Fiselier (mezzosopraan), Peter Nilsson (piano)
7 Mountain Records 7MNTN-002 • DDD-72’
Uitvoering **** | Registratie ****
Maria Fiselier behoort tot één van de grootste jonge talenten die ons land rijk is. Met haar mooie, lichte mezzosopraan kan zij nog alle kanten uit. Ik voorspel een grote carrière op de recitalpodia. Als geen ander weet ze hoe je met je stem alleen al kan acteren. En hoe je verschillende stemmingen op je publiek kan overbrengen. Het programma op haar eerste cd is zeer zorgvuldig uitgezocht, waarbij voor niet voor de hand liggende componisten is gekozen. Iets wat zich een beetje op het uiteindelijke resultaat heeft gewroken. Liederen van Gurney zijn geen dagelijkse kost, ik denk ook niet dat de ze geschikt zijn voor Fiselier. De liederen zijn zeer specifiek (bijna net zo neurotisch als hun schepper) en het meest komen ze tot hun recht als ze gezongen worden met een soort sluier op de stem. Met Howells zit Fiselier steviger in haar lijf, maar pas bij Britten leeft zij helemaal op. Hier laat zij horen wat zij allemaal in haar mars heeft en dat is niet niets! In zijn Cabaret Songs is ze helemaal in haar element. Alleen al voor de ‘Funeral Blues’ verdient ze een enorme pluim. Peter Nilsson toont zich een ‘schaduwbegeleider’: geheel dienstbaar aan de liederen en de zangeres.
Basia Jaworski
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.